Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zijn wolken vaak vlak vanonder en ook nog op dezelfde hoogte ?

zowel gisteren als vanmiddag zag ik hetzelfde mooie verschijnsel, maar ik kon er geen verklaring voor bedenken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het was vandaag een super wolkendag!
Voor de liefhebbers hiervan was het werkelijk smullen en dat was het gisteren ook al, maar toen was het heftiger.( buien)
De wolken van vandaag zaten op 3 verschillende hoogten.
De onderste laag zijn de wolken waar je op doelt.
De temperatuur in de lucht op bepaalde hoogte, hebben hier een grote invloed op.
Vaak komen ze voor in lagen.
Ook zijn ze vaak heel sterk begrenst.
Op een meter of duizend, zat vandaag duidelijk koudere lucht
, die lucht ligt als een plak op de warmere lucht er onder en bij weinig wind is er vrijwel geen vermenging van beide luchtsoorten..
En dat was vandaag goed te zien, omdat de stapelwolken, zich vrijwel niet verplaatste en je zag ze vaak naar alle kanten uit breiden.
Die koude lucht lag als een dikke plak, op de warmere lucht er onder, deze scherpe afscheiding, zorgde er ook voor, dat de onderkanten van de wolken precies op dat vlak zaten, dus mooi recht.
Pas in die koudere lucht, kon het vocht in de lucht condenseren en de wolken naar boven konden verder opbollen tot de bekende stapelwolken ( mooi weer wolken.)
Er direct onder was de lucht niet koud genoeg voor de vorming van wolken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk er nu met nog méér belangstelling naar. Dank !

Andere antwoorden (1)

Wolken die vlak zijn aan de onderkant, duiden op thermiek. Opstijgende warme lucht dus, die zorgt voor de vlakke onderkant van de wolken. Voor mij, als iemand die aan hanggliding doet, een erg goed teken! Het betekent dat je jezelf door thermiek naar boven kan laten drijven. Je vliegt dan richting wolk (maar veel lager) en dan voel je op een gegeven moment dat je opgetild wordt. Daarna tel je tot twee, en begint te draaien.
Zolang je in de warme luchtstroom zit, zul je steeds hoger komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding