Is de vleesindustrie echt zo schadelijk voor het milieu als men beweert?
We vragen ons af, of de koeien inderdaad schadelijker zijn voor de ozonlaag dan de verbranding van fossiele brandstoffen.
Hoe zit deze keten/kringloop in elkaar? Nemen de planten die (de voeding opmaken van de runderen) exact evenveel CO2 op als dat de runderen produceren (in de vorm van methaan, later omgezet tot CO2).
Dit zou betekenen dat het een gesloten kringloop is, en daarmee niet schadelijk.. kunt u uitleggen waarom dit niet klopt.
Maar vlees eten is tenminste gezond, en vlees is nou niet bepaald het enige dat milieuschade veroorzaakt. Om maar eens wat voorbeeldne te noemen:
-vliegvakanties
-auto's
-Ipads en laptops
-kleren
-meubels
-leven Kortom, waarom die focus op vlees? Die focus is selectief, en waarschijnlijk kun je beter vleeseten en fietsen, dan autorijden en vegetarisch zijn.
Op dit moment is er echter ruimschoots genoeg voedsel op aarde om 11 miljard mensen blijvend te voeden. Het is alleen niet zo eerlijk verdeeld. Maar waar honger is, is ALTIJD meer aan de hand dan dat er geen eten verbouwd of gemaakt kan worden ; dat is vrijwel altijd politiek. En uiteindelijk kun je zo ongeveer ALLE problemen op de wereld toeschrijven aan overbevoling. Het is niet anders ; we zijn gewoon met teveel.
-Het stoppen van eten van vlees> overvloed aan voedsel> meer mensen?
Denk het niet. Er zal voornamelijk gestopt worden met de productie en men zal gewoon mensen laten verhongeren zoals nu ook gedaan wordt.
'Overigens wat is je voorstel om de wereldbevolking terug te dringen? Hoe is dat lastiger dan het terugdringen (niet elimineren) van vleesconsumptie?'
Je vraag is fout, want gebaseerd op een valse tegenstelling. Ook al zou je de vleesconsumptie volledig elimineren (wat niet zomaar kan, want zonder dierlijke producten gaan we normaalgesproken dood), dan nog moet je de wereldbevolking terugdringen. Immers als de bevolking gewoon doorgroeit, is er op een gegeven moment ook niet genoeg plantaardig eten.
En ik zeg nergens dat overbevolking geen probleem is. Laat ik het herhalen: Overigens wat is je voorstel om de wereldbevolking terug te dringen? Hoe is dat lastiger dan het terugdringen (NIET elimineren) van vleesconsumptie? Dus voorstellen die goed zijn in mijn ogen:
1. Dring de vleesconsumptie terug. (is goed mogelijk)
2. Dring overbevolking terug (probleem is, ik zie niet zo goed hoe). Maar wat ik wil weten van jou is: denk jij dat als je minder vlees (rund) produceert dat dat meer mensen tot gevolg zal hebben. Als ja, onderbouw dat eens. Als nee, waar heb je het dan over? Dan mis je namelijk de vraag:
"Is de vleesindustrie echt zo schadelijk voor het milieu als men beweert?"
En de bijbehorende reactie:
"Weet je wat nou zo gek is? Er wordt weer hard geklaagd over de milieuschade.... " Waar je volgens mij op terug moet komen omdat uitgelegd is waarom het juist zo goed is daar even op te focussen. Dat overbevolking een probleem is, is al lang bekend. Het is natuurlijk een factoren spel. Aantal mensen x schade per mens. Je kan door een van beide factoren het product verminderen. Jij lijkt te zeggen dat dat niet zo is. Reken dat eens voor. Dat zou dus alleen kunnen als door het verminderen van schade per mens (in dit specifieke geval verminderen van vleesconsumptie) het er toe zou leiden dat het aantal mensen zal stijgen. Je zal dus hard moeten maken: Minder vlees eten (of zelfs minder rund eten) leidt tot meer wereldbevolking.
-vliegvakanties
-auto’s
-Ipads en laptops
-kleren
-meubels
-leven Wat moeten we doen om die problemen terug te dringen? de wereldbevolking verkleinen, of het gebruik ervan verminderen? Waarom niet allebei?
Daar zit iets irrationeels.
-gezondheid van vleeseten
-onderzoeken die zouden claimen dat vlees eten ongezond is
-andere oorzaken van milieuvervuiling Maar dat doet weinig af aan de vraag. En ja vliegvakanties zijn ook problematisch, net dus als veehouderij. Dus dat ontken ik niet. Maar probeer jezelf bij het onderwerp te houden. Dat versimpelt de discussie. Stelling: Veehouderij heeft een negatieve impact op het milieu, het logisch dat daar even een focus op is, omdat velen dat niet weten, het is daarnaast vrij goed te realiseren omdat probleem een beetje terug te dringen, simpelweg door wat minder vlees te eten (mocht je dat doen). Is er iets mis aan die stelling? Wat is er emotioneel aan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.