Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie weet hoe ik mijn bamboe weg (dood) kan krijgen?

De bamboe is mij verkocht met de uitdrukkelijke opmerking dat deze niet zou woekeren. Niet dus, komt overal op, tussen andere planten, tussen de tegels….

een maand geleden
in: Flora
534

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De meest efficiënte en natuurvriendelijke manier om bamboe te verwijderen is om hem uit te graven. U kan dit manueel doen of beroep doen op een grondwerker, afhankelijk van de omvang van het perceel bamboe.

Bamboe wortelt oppervlakkig. Bij het uitgraven van de bamboe gaat u echter best tot zo’n 50 à 60 cm diep om zeker te zijn dat u alle wortels meehebt. Graaf volledig rond de plant en verwijder de wortel en zijn uitlopers (!) in hun geheel. Werk vervolgens naar binnen toe. Zo misloopt u minder gemakkelijk de uitlopers. Indien het niet mogelijk is om alle uitlopers uit te graven, kan u deze afsnoeien waar ze boven komen. Door het frequent korten van de resterende uitlopers alvorens deze blad kunnen schieten, zullen ze naar verloop van tijd uitgeput geraken en afsterven. Dit laatste kan echter een werk van lange duur zijn. Laat u niet ontmoedigen: een bamboe-vrije tuin zal de uwe zijn!

Niettegenstaande de bamboe oppervlakkig groeit, zijn de wortels/kluiten heel dens en solide. Bent u van plan hem manueel uit te graven, neem dan een stevige spade en bijl ter hand. Bij grote/lange stroken bamboe gebruikt u best een graafmachine(tje) of vraagt u een handvol vrienden/familieleden.
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding