Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor vrucht?

Ik vond deze onder een boom, waarvan de bladeren lijken op die van een kastanje.

Picture for question
4 maanden geleden
in: Flora
1.1K
Antoni
4 maanden geleden
@HeerVoldemort, ik heb er geen verstand van, maar zou het een onvolgroeide kastanje(vrucht) kunnen zijn?
HeerVoldemort
4 maanden geleden
Ik weet het niet, er zitten geen stekels op de bolster. Ook de vorm ken ik niet, meestal zijn van zowel de wilde als de tamme kastanje de bolsters rond.
Amadea
4 maanden geleden
Voor de duidelijkheid: staat die boom in Nederland of vond jij elders op de wereld deze noot?
HeerVoldemort
4 maanden geleden
De boom staat in Nederland, in Bilthoven op de gemeentewerf.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is een onrijpe vrucht van een kastanje. De kastanjebomen die we meestal zien in Nederland zijn de paardenkastanje Aesculus hippocastanum. De vruchten daarvan hebben de bekende stekelige bolsters. Deze bolster heeft een schil als van een galiameloen. Waarschijnlijk is het de Aesculus flava, in het Nederlands de Gele pavia of Amerikaanse paardenkastanje.

Ook de gewone - ons bekende - paardenkastanje begint wit in de bolster en kleurt pas later donkerbruin. Dat zal deze Amerikaanse paardenkastanje ook gaan doen.

Als je vaker daar in de buurt komt, kijk dan over een tijdje nog eens of je een kastanje kunt rapen die rijp is. En kijk volgend voorjaar of de boom geel bloeit, net als de witte paardekastanje maar dan met gele bloemen.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding