Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je de uitgebloeide bloemen van pompoenen en kalebassen eraf knippen?

Ja ik vraag het hier maar ff want vind niet echt antwoord op internet...Misschien is het een domme vraag maar heb hem toch gesteld. Wat ik wel gelezen heb is dat er in het begin vooral veel mannelijke bloemen komen die ook weer snel verdorren. Kan het kwaad als ik deze afknip zodat de energie gaat naar de volgende (hopelijk ook vrouwelijke) bloemen?

5 jaar geleden
in: Flora
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, dat gaat heel goed. Het is zelfs zo, dat er inderdaad meer energie naar de nieuwe bloemen gaat. Houd wel genoeg bloemen over om de vruchten te kunnen laten groeien.
Aangezien de bloemen éénhuizig zijn tref je op iedere plant zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen aan. De mannelijke herken je aan hun 10 à 20 cm lange steel , de vrouwelijk aan een bolvormig vruchtbeginsel dat later een pompoen kan worden. De grote hompelvormige bloemen trekken stuifmeeloverdracht van de mannelijke bloemen naar de vrouwelijke en dat is noodzakelijk. Zorg er dus ook voor, dat je wat mannelijke bloemen houdt, want anders treedt geen bevruchting op. Eventueel bevrucht je ze zelf nog extra met een penseeltje vanaf het mannetje naar de stamper van het vrouwtje.
Ik laat zelf de planten altijd gewoon hun eigen gang gaan en dat levert altijd een leuke oogst. Het gaat immers niet om veel, maar vooral om het leuke van de eigen kweek.
Op de afbeelding de vrouwelijke bloem. De vruchtbeginsels liggen in een vrij grote kelk.
Voor dat je gaat knippen moet je wel heel goed opletten, dat je nit de vrouwelijke bloemn knipt, want dan ben j de vruchten kwijt. Je herkent ze makkelijk omdat ze bij het uitbloeien al snel een vruchtje laten zien.
Toegevoegd op 05 juni 2020 10:53: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing