Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Schijfcactus gaat hangen, is deze nog te redden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Op de foto is het hangen niet zo goed te zien. Er zijn 2 opties, als de cactus over het gehele oppervlak iets slapper is en daardoor een beetje gaat hangen (eigenlijk is dat meer scheefzakken) is het mogelijk door extreme droogte waardoor de druk in de cactus te laag is geworden om helemaal rechtop te blijven.

Helaas is het echter meestal optie 2. Dan gaat de cactus hangen omdat een deel van de cactus, vaak aan de onderkant, zacht lijkt te worden, als je er met je vinger op drukt lijkt het meer een te zachte aardbei dan een komkommer. Dat is foute boel en meestal einde verhaal, die "rotte" plek zal zich alleen maar uitbreiden. Gek genoeg komt dit soms van te veel water, maar ik heb het ook meegemaakt met cactussen die echt goed droog stonden. Je zou dan evt kunnen proberen de top eraf te snijden en deze te stekken, maar dat is wel "hogere cactus-kunde" en dus niet zo makkelijk te doen.

Zonde, het lijkt een mooi exemplaar, maar als het echt helemaal onderin zit en komt door een slap gedeelte zie ik het slecht eindigen.
4 jaar geleden
Op zich is het niet erg. Mijn cactus groeit al een aantal jaar bijna horizontaal, maar mankeert voor de rest niks. Wel zou ik hem inderdaad in een wat grotere pot zetten.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing