Hoe moet ik mijn citroen plantjes verzorgen?

mijn citroen plantjes doen niet zo goed, heb 5 kleine sprietjes met bladeren. Een paar hebben wat meer gele bladen en andere zijn weer heel licht bruin en schrompelen af? nu weet ik niet goed wat ik aan moet en hoeveel/ wanneer ik ze water moet geven? heeft iemand hier meer ervaring mee?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Flora
1.5K
Z512099
4 jaar geleden
Zijn er onderin gaatjes voor de afwatering ? Mij lijkt de grond doornat, deze slaat dan dicht dan kunnen de wortels moeilijk voeding opnemen of rotten. Besluit: je aarde is niet luchtig genoeg, te nat, te voedselrijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn ze eerst geworteld? of heb je sprietjes met bladeren Zonder Wortels in de aarde gezet? Weinig water geven en onderin scherven van een bloempot plus een gat om het teveel aan water weg te laten lopen.

Antwoorden (1)

Ja ik heb er ervaring mee.
Vorig jaar van citroenen uit Sicilië de pitten bewaard en daarmee zelf gaan kweken, heeft even geduurd.

De plantje mogen niet te nat staan, want dan gaan de wortels rotten. Ik heb zelf geen afwateringsgat in de potten zitten, maar wel een laagje hydrokorrels onderin.

Ik heb in eerste instantie potgrond voor citrusbomen gebruikt, maar nu inmiddels verpot met normale potgrond.

Ze staan bij mij binnen op een warme plek en deels in de zon. Ze krijgen een paar keer per week een beetje water, zodra de grond droog is krijgen ze weer een beetje.

Ook geb ik in iedere pot zo'n plantenvoeding pil gestopt en sinds dien groeien ze echt goed.

Ik gad pokon vloeibare plantenvoeding gebruikt, maar deze maakte dat de aarde ging schimmelen, dus die gebruik ik niet meer.

Bij jouw plantjes nu zou ik het volgende doen. Haal ze voorzichtig uit de potjes. Probeer daarbij de wortels niet te beschadigen. Doe ze met schone aarde in andere potjes en zorg voor een afwateringsgat of een laagje hydrokorrels. Geef ze zo'n voedingspil en een beetje water.
Toegevoegd op 08 april 2020 11:30: afbeelding
Plaatje bij antwoord