Welke dieren voeden zich met de bessen van het Lelietje-van-dalen (Convallaria majalis)?
Ik heb wat informatie opgezocht over het Lelietje-van-dalen. Wat me opvalt is dat er op vele sites wordt gewaarschuwd over de giftigheid van deze plant, waaronder de bessen. Deze zouden voor mensen en voor vele dieren giftig zijn. Echter, bij mijn weten maakt een plant bessen, juist met de bedoeling dat een dier ze opeet en de zaden ergens anders weer uitpoept, zodat er de zaden op de nieuwe plek kunnen ontkiemen. Daarom vroeg ik me af welke dieren van nature de bessen eten (dus zonder er aan dood te gaan of gezondheidsschade op te lopen). De enige info die ik heb kunnen vinden, is http://www.illinoiswildflowers.info/weeds/plants/lily_valley.htm. Hier staat dat woelmuizen en bepaalde ratten zich mogelijk voeden met de bessen. Men is er dus blijkbaar niet zeker over. Is er iemand die hier wellicht wat meer over kan zeggen?
Ik bedoelde dat vogeltjes ook giftige bessen van andere bloemetjes kunnen eten, zonder te sterven.
Legio vogels (en beren) eten van nature bessen en gaan niet dood als de bessen giftig zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.