detentie ongeschikt/aanvragen/regels?
Bij deze mijn vraag;
Een vriend van mij is zoon jaar geleden veroordeeld voor oplichting.
240 taakstraf, verplichte therapie van 3 jaar, 1 jaar voorwaardelijk met de proeftijd van 2 jaar.
En 2 jaar intensief reclasseringstoezicht.
En een schadevergoedingsmaatregel.
Nu is het zo dat in die tijd door een forensisch psygoloog een onderzoek is gedaan hier kwam uit; licht verminderd toerekeningsvatbaar.
Ook leek zowel de reclassering als de forensisch psygoloog en de huisarts dat detentie hem nog meer psychische schade aan kan brengen.
I.v.m de persoonlijkheidsproblematiek,de antisociale( liegen,manipuleren,delictgedrag) en borderline trekken (stemmingswisselingen,identiteitsproblematiek,impulsiviteit) posttraumatische stressstoornis.
Hij heeft er nu 1,5 jaar therapie al op zitten bij een instelling, alleen is het niet goed van de grond te komen en lijken de persoonlijke problematiek nog teveel op de voorgrond te spelen en is hij aangemeld voor intensievere therapie doormiddel van dagbehandeling
Helaas te veel tekens voor veder vervolging verhaal zie aanvulling
Toegevoegd na 33 seconden:
Hij moet een behoorlijk hoge schadevergoeding terug betalen, wat voor hem totaal niet haalbaar is met een uitkering.
Ze eisen €2500 per maand en er kan niet over gepraat worden.
Dus nu dreigt er vervangende hechtenis.
Toegevoegd na 1 minuut:
Hij kan geen gratie of iets anders aanvragen voor de vervangende hechtenis.
Omdat het geen straf is maar een maatregel.
Terwijl destijds bleek dat detentie totaal niet geschikt was, de rechter is hier toen in mee gegaan,
Maar nu hebben we te maken met het CJIB. Is het mogelijk om voor hem een detentie ongeschiktheidsverklaring aan te vragen?
Hoe doe ik dat?
Wat zijn de voorwaarden daar aan?
Zijn er richtlijnen voor? En kan het uberhaupt wel aangevraagd worden voor deze maatregel? Wat hij gedaan heeft keur ik niet goed, maar iemand in detentie stoppen terwijl er destijds is aangetoond dat het er alleen maar erger van kan worden lijkt me al helemaal NOT DONE.
En er zijn wat kleine dingetjes veranderd dus vandaar......
Ook de jurofoon gebeld maar zelfs die kunnen me niet helpen, dus dachtzet ik hem er nog maar eens op maybe dat iemand hier het toch weet.....
Er zitten teveel haken en ogen aan zo'n verhaal waarom iemand wel of geen ongeschiktheidsverklaring te krijgen.
Ondanks je lange verhaal, zijn er nog teveel onduidelijke factoren. Je kunt je vraag in elk geval eens neerleggen bij de jurofoon of de wetswinkel. Daar zitten juristen die gratis juridisch advies geven. Als zij je niet direct kunnen helpen, weten ze in elk geval wel waar je terecht kunt.
En ik de vraag hier niet meer stellen oke? beloofd ;)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.