Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de amerikaanse overheid de geplande bouw van een moskee bij ground zero wettelijk niet stoppen?

Ik kan me voorstellen dat het gros van de amerikanen dit als een forse uitdaging ziet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De omstreden bouwplannen zijn niet voor een moskee, maar voor een community-center waarin OOK een gebedsruimte voor moslims moet komen.

De overheid heeft dus eigenlijk geen reden om de bouw te stoppen. (Het is ten zeerste de vraag of ze een goede reden zou hebben als het om een moskee zou gaan, het zijn immers terroristen die de aanslag hebben gepleegd, niet 'De Islam'.)

Ik beschik niet over voldoende kennis van het Amerikaanse recht om over de juridische haalbaarheid van een verbod te oordelen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Amerikaanse overheid ziet geen aanleiding om de verbouw van een bestaand pand in de nabijheid van ground zero te stoppen. Integendeel, de totstandkoming van een dergelijk centrum wordt nodig geacht in het kader van de gewenste integratie en acceptatie.
Waar je vandaan haalt dat het gros van de amerikanen het "als een forse uitdaging" ziet, is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jelle;

Ik denk het niet, want als er iets is dat Amerikanen heilig is is het hun vrijheid. Voor de vrijheid van meningsuiting bij de oproep van de koranverbrander geldt dit net zo hard als voor de vrijheid van geloof en vergadering van de bouwers van dat centrum. Er is veel op de VS aan te merken, maar de democratie werkt er op bepaalde niveaus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wettenlijk niet mag ik hopen. vrijheid van godsdienst is niet alleen voor de meest dominante stroming van religie. ""the land of the free" zou spugen in haar eiegn gemaakte soep als ze mensen op basis van hun godsdienst wettenlijk zou aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat ze het juridisch kunnen verbieden
persoonlijk , als ik een amerikaan zou zijn, zou ik volgas gaan protesteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zou dat mogelijk zijn..maar dan alleen op grond van 'staatsbelangen van overwegende aard'

Maar omdat die staatsbelangen enz. daar ontbreken, gebeurt dat dus niet.

Onder normale omstandigeheden geldt de godsdienstvrijheid..ook voor de islamieten daar.

Ik denk overigens dat de Amerikaanse president geen enkele neiging heeft te pogen een dergelijk centrum daar te verbieden.. en terecht..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing