Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Legitimatie verplicht als je ouder bent dan 20?

Ik ben 23 jaar, en als ik bij de plaatselijke Albert Heijn sigaretten of alcohol wil kopen, vragen ze mij om mijn legitimatie. Nu zijn er op tv spotjes, waarin wordt gevraagd om je legitimatie te laten zien als je jonger bent dan 20. Dat ben ik niet, en dus heb ik hem bijna nooit bij.
Mogen ze mij weigeren iets mee te geven??
Je mag dit officieel mee krijgen als je 16 jaar of ouder bent.. Geloof me, ik zie er niet uit als 15!!

Toegevoegd na 7 minuten:
Even ter verduidelijking, als ik aan een willekeurig persoon vraag hoe oud ze me schatten, zeggen de meesten tussen de 25 en 27..

Toegevoegd na 10 minuten:
En graag geen reacties over dat ik mijn legitimatie niet bij heb.. Mijn rijbewijs ligt namelijk in mijn auto, waar ik ongeveer 10 meter vanaf sta.. <_<

Graag concreet antwoord op mijn vraag!!

Toegevoegd na 12 uur:
Het is steeds dezelfde vrouw die het vraagt, ook al heb ik -uiteindelijk- al vaak zat mijn legitimatie aan haar laten zien, en elke keer weer blijft ze erom vragen, al weet ze dondersgoed dat ik ouder ben..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het steeds dezelfde vrouw is die het je vraagt, kan je haar er misschien op aanspreken. Wees vriendelijk en zeg iets in de trant van: goh het valt me op dat u mij elke keer weer vraagt om mijn legitimatie. Ik snap dat u veel mensen voorbij ziet komen, maar ik heb me zeker al een keer of tien (of hoeveel het mag zijn) gelegitimeerd bij u. Kunnen we vanaf nu niet gewoon de conclusie trekken dat ik 23 jaar ben en dus gewoon recht heb op het kopen van sigaretten/drank? Als ze begint te zeiken kan je altijd naar haar werkgever stappen. Zij krijgt van hem/haar de opdracht om dit te doen.
Het lijkt me inderdaad erg irritant als het steeds dezelfde persoon is ja. Maar als het steeds anderen zijn, moet je gewoon je ID meenemen en het aantonen.
Mijn vriend van 27 wordt zelfs nog met enige regelmaat gevraagd, zeer irritant voor hem, maar ja blijkbaar kunnen mensen het nu eenmaal niet goed inschatten. Maar probleem is dat zij en de winkel er op worden aangekeken als ze toch aan jongeren onder 16 jaar verkopen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien twijfelen ze gewoon omdat je er rond de 20 uitziet.
ze willen gewoon zeker weten dat ze de alcohol enzo aan jou mogen verkopen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
tja blijkbaar zie je er dus wel jonger uit dan 16, misschien je kleding ?
maar wat is het probleem ? je laat het effe zien en klaar toch ?
Het wordt wat ander als het toch steeds dezelfde persoon is een elke keer opnieuw.

Toegevoegd na 2 minuten:
oh ja en je hoort je ID altijd bij je te hebben maa tegenwordig zijn die creditcard size dus dat is ook geen probleem toch gewoon een goeie bilfold kopen
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is steeds dezelfde vrouw die het vraagt, ook al heb ik -uiteindelijk- al vaak zat mijn legitimatie aan haar laten zien, en elke keer weer blijft ze erom vragen, al weet ze dondersgoed dat ik ouder ben.
capthavoc
14 jaar geleden
Dan zou ik toch zo langzamerhand flink pissig worden
vraag haar toch gewoon rustig waarom moet je je dat nou opnieuw weten ? je weet toch wel dat ik 23 ben ik kom hier al zo vaak.
En anders moet je toch echt een klacht indienen . fin elk geval duidelijk vragen of dit beleid is en of ze dit bij iedereen doen. doet ze dat ????
maak maar een beetje stennis niet te erg maar ik kan me voorstellen dat dit heel vervelend is.
haal desnoods haar baas er maar bij en zeg gewoon op een rustig toon dat dit toch wel erg vervelend begint te worden.
hij zal waarschijnlijk veel het spijt me zeggen enzo maar
kalmeer maar en de volgende keer zie je wel of het beter is.
tja ander weet ik het ook niet.
capthavoc
14 jaar geleden
of ze heeft zoals poha zegt inderdaad een oogje op je ;)
en is het een smoes om met je in contact te komen
je bent ten alle tijden verplicht je te legitimeren
er staat zelfs een boete op als je die niet bij hebt
maar t is waar mijn zoon moest een paar weken geleden voor mijn vader een pakje sigaretten halen en ging samen met zijn verloofde
de medewerker vroeg haar legitimatie terwijl mijn zoon t koopt hele situatie liep uit de hand en mijn zoon heeft een aanklacht ingediend bij de A.H
kortom hij kreeg t niet mee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen ouder dan 16 jaar moet zich direct kunnen legitimeren in welke situatie dan ook.

Dus als jij hem vaak niet bij je hebt, en je ooit controle krijgt van een politieagent kan je er op wachten dat je een procesverbaal krijgt.

Succes..

Mvg, Nick

Toegevoegd na 17 uur:
Misschien heeft de dame in kwestie wel een oogje op je en durft ze het rechtstreeks niet te vragen.
Daarom vraagt ze jou legitimatie om te zien wie je werkelijk bent. Ik zou zeggen laat het 1x zien en let goed op deze dame hoe ze je aanspreekt en bekijkt.
Niet geschoten is altijd mis !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al vind je zelf niet dat je eruit ziet als 15, het kan zijn dat de verkoper daaraan twijfelt. Hij zal daarom geen risico willen lopen en vragen om een legitimatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het moeilijk is het verschil te zien tussen een 15-jarige of een 16-jarige, is de legitimatieplicht verhoogt naar 20 jaar..
Als het moeilijk word om het verschil te zien tussen een 15-jarige en een 20+er is het tijd voor een bril, of ligt dat aan mij???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen kunnen gewoon erg slecht leeftijden inschatten. Ik word soms geschat op 35 terwijl ik 45 ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar vind ik nogal een groot verschil tussen zitten :-S Mijn moeder is 62 en die word ook eind 40 geschat.
Maar het verschil tussen een 15-jarige, dus nog een kind (!) en een volwassene van 8 jaar ouder is doorgaans wel te enigzins te zien..
Weet je wat het is; de bedrijven, zoals albert heijn, bas, c-2000, enz.. krijgen hoge boetes en negatieve publiciteit als ze drank en/of sigaretten verkopen aan minder jarigen!
Daarom vragen ze vanaf 20 jaar een legitimatie.......... Het is niet anders. Laatst stond er een jonge vrouw voor me bij de bas. Ze wilde wijn kopen, maar kon zich niet legitimeren. Mij leek ze zeker een jaar of 23, maar de cassiere was onverbiddelijk. Er moest een legitimatie komen anders ging de wijn niet mee! Een hoop gezeur, maar ze kreeg de wijn niet mee hoor....... Conclusie, neem een legitimatie mee en wees blij dat je er zo jong uitziet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie er dus niet jong uit, dat is nou juist het probleem..
Het is steeds dezelfde vrouw die het vraagt, ook al heb ik -uiteindelijk- al vaak zat mijn legitimatie aan haar laten zien, en elke keer weer blijft ze erom vragen, al weet ze dondersgoed dat ik ouder ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat er eens met de bedrijfsleider over.
Vaak zien jongeren er ouder of jonger uit dan ze werkelijk zijn. Je kan het de winkelier dus niet kwalijk nemen dat hij/zij je vraagt om je te legitimeren want volgens de wet moet je 16 jaar of ouder zijn.

En wat betreft het niet bij hebben van je identiteitskaart: als je ooit betrokken bent bij een politiecontrole of dergelijke en je hebt géén identiteitskaart bij je, dan kan vastgehouden worden tot je identiteit onthuld is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het steeds dezelfde vrouw is en je komt er regelmatig dan is ze verliefd op je. Als ze eenmaal weet hoe oud je bent hoeft ze niet meer naar je legitimatie te vragen toch.
Ga even naar de filiaalchef en bespreek het probleem met hem. Wedden dat het dan meteen afgelopen is.

ps Ben je zo,n mooie jongen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ps, zoals je op mijn profiel kunt zien ben ik vrouwelijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn excuses hoor. Maar ja, als ik eerst alle profielen moet bekijken kom ik helemaal niet meer achter de pc vandaan. :-).
Overigens blijft mijn reactie ongeveer hetzelfde. Er moet een oorzaak zijn waarom die vrouw je steeds om je legitimatie vraagt.
Je bent bij wet verplicht om vanaf je 16e jaar ten alle tijden je legitimatiepas of paspoort bij je te hebben.
wettelijk gezien mogen ze verkoop weigeren,al gebeurt dat zelden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding