Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Beslaglegging op huis nog wel rechtmatig indien...

Een schuldeiser kwam erachter dat ik aan het proberen was mijn huis te verkopen en heeft vervolgens beslag erop laten leggen.
Bij deze schuldeiser (geen bank) heb ik een lening lopen die ik destijds had afgesloten om de aankoop van het huis mogelijk te maken.

Momenteel is de waarde van het huis lager dan de lening en heb ik elders ook wat schulden lopen.

Mijn vraag is:
Indien het saldo op mijn bankrekening(en) in die mate toeneemt dat het SAMEN met de huidige waarde van het huis gelijk of hoger wordt dan het geleende bedrag en het niet dreigt op te gaan aan andere schuldeisers, is de schuldeiser dan nog wel bevoegd het beslag erop te houden?

Toegevoegd na 29 minuten:
Naar aanleiding van wat reacties wil ik benadrukken dat het me niet gaat om of de beslaglegging NU rechtmatig is, maar in het geval zoals beschreven daarna. ("Indien het saldo...beslag erop te houden?")

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De rechter heeft toestemming gegeven voor de beslaglegging, dus is het op dit moment rechtmatig.
Je kunt op drie manieren van je beslaglegging afkomen:
1) De schuld afbetalen.
2) De beslaglegging aanvechten bij de rechter. Kleine kans dat dat gaat lukken.
3) Een bankgarantie afgeven ter grootte van de schuld.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je toevoeging: Je financiële situatie is niet van belang voor de beslaglegging. Het beslag is voor de schuldeiser een manier om zijn claim veilig te stellen. Hij kan hem handhaven zolang zijn schuld niet is betaald, tenzij de rechter de beslaglegging om één of andere reden niet rechtmatig meer vindt. Maar die toetsing zal je zelf moeten aanvechten en dat kost je weer geld, en rechters heffen een beslaglegging zelden op.
(Lees meer...)
escape
14 jaar geleden
Je, de beslaglegging is rechtmatig. Ongeacht wat voor inkomsten je in de toekomst gaat hebben.

Wil je van de beslaglegging af, dan moet je met de schuldeisers een overeenkomst maken. De kans is klein dat ze daarvoor bereid zullen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Fargh, ik heb wat extra info toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zoals ik vermelde ... de beslaglegging is rechtmatig. Ongeacht wat voor inkomsten je in de toekomst gaat hebben.
Ja dat is hij. Als jij niet aan je verplichtingen kan voldoen ik neem aan dat hij een aflossingsschema heeft afgesproken met je dan mag hij beslag leggen op je spullen. Ongeacht of de waarde van je bankrekening en de waarde van het huis gelijk is. Het gaat namelijk niet om de fictieve waarde maar om het feit dat je blijkbaar niet aan je terugbetalingsverplichtingen kan voldoen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding