Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zou vrijheid van (persoonlijk) geloof niet werkbaarder zijn dan vrijheid van godsdienst?

dit omdat artikel 1 zichzelf tegen lijkt te werken door met de de vrijheid van godsdienst ook religieuze groepen beschermd. maar religie is slechts een groepsvorming van mensen met subjectieve theologische waarden. deze waarden zijn niet meer dan de culturele waarden van niet gelovigen. en in die zin altijd onderhevig aan het gelijkheidsbeginsel van de mens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In onze grondwet wordt in artikel 6 niet slechts gesproken over 'vrijheid van godsdienst' maar ook over 'vrijheid van levensovertuiging'. Ik denk dat jouw '(persoonlijk) geloof' onder deze laatste noemer valt.

Wat gezegd wordt over die kindermoorden, is niet helemaal waar. Zoals Menno terecht zegt is ieder individueel gebonden aan de wet. Ook al tellen je grondrechten zwaar mee (denk aan al die discussies over discriminatie, maar ook het recht op privacy in bijvoorbeeld de discussie omtrent het elektronisch patiëntendossier), je kunt je bij zoiets als moord echt niet achter een grondrecht verschuilen. Immers die gedraging is in strijd met de Strafwet, en 'persoonlijke overtuiging' vormt geen rechtvaardigingsgrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Lijkt me lastig, Als iemand aangeklaagd wordt tot het doden van kinderen zou hij zich altijd kunnen verhalen achter, de vrijheid van persoonlijk geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je volkomen gelijk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing