Kan ik mijn voormalige basisschool aanklagen?
Naar aanleiding van mijn vorige vraag.
Vroeger ben ik flink mishandeld op de basisschool, door medeleerlingen.
Dit gebeurde zeer regelmatig, bijna dagelijks, gewoon op het schoolplein.
Omdat dit gewoon mogelijk was, er was namelijk geen (voldoende) toezicht op het schoolplein, vraag ik me af tot in hoeverre ik de school/leerkrachten hiervoor verantwoordelijk kan houden.
Ik heb hier psychisch letsel aan overgehouden.
Daarom zou ik graag mijn voormalige basisschool aanklagen.
Heb ik een voet om op te staan?
Ik denk dat je alleen een kans maakt als je een gedetailleerd dagboek hebt bijgehouden van alle incidenten en bewijs hebt dat dit aan de leraren is gemeld.
Er is alleen nooit echt iets mee gedaan. Verder ben ik hiervoor vanaf mijn 12e voor in therapie geweest. Er staat genoeg over in dossiers.
Heel onrealistisch, weet ik nu, maar toen was ik bang genoeg.
Of meteen allemaal.
Als het je zou lukken om de school aansprakelijk te stellen, zal dit een belangrijk precedent stellen.
Maar het is belangrijker dat jij herstelt en dit achter je kan laten. Het is moeilijk om op latere leeftijd de ontwikkeling door te maken die je eigenlijk in de puberteit door had moeten maken.. maar het kan wél!
Het moeilijkste is, dat je jezelf weer kwetsbaar op moet kunnen stellen..
Of meteen allemaal. Precies hetgene waar ik aan dacht. Als jij die psycholoog in vertrouwen heb genomen en hij was dus op de hoogte van alles, had hij moeten ingrijpen. Ik zie het dus meer als nalatigheid van die psycholoog.
Heb je daar een duidelijk beeld bij? Ik denk dat dat nu het belangrijkst is voor jou: wat heb je nodig om er mee verder te kunnen. Als het antwoord inderdaad is 'de school aan de schandpaal nagelen' moet je juridisch advies inwinnen en er voor gaan als er mogelijkheden zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.