Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Brein wil nu de downloaders aanpakken, maar hoe doen ze dat binnen de wetgeving?

Er is een privacy wetgeving. Dus zoeken ze willekeurige personen uit voor een huiszoeking, of vragen ze providers welke ip-adressen veel downloaden en doen ze dan invallen?

Welke methoden van opsporing mag brein hanteren zonder de wet te overtreden?
Welke rechten heeft de burger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
755
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wauw, slimme vragen! wil ik ook weten! ben benieuwd of hier nog wat bollebozen rondlopen die genoeg van Recht weten om dit te beantwoorden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P.S. Ze zullen dan wel individuele uploaders moeten aanpakken. Zodra ze bij downloaders beginnen is het echt gauw afgelopen met die organisatie, daar is geen geld voor, het is bovendien slechts hun interpretatie van de wet die downloaden illegaal zou maken (de minister die de wet wijzigde dacht er zelf anders over) enzovoort. Dus uploaders misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De torrent gebruikers zijn ook direct uploaders zodra ze downloaden. Het is een pc to pc methode. Je download van meerdere pc's maar je wordt ook zelf een upload. Dat is de kracht van die methode. Helaas dus ook een potentieel slachtoffer voor brein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, dat wel, maar wat ik ook opmerk is dat Brein toch weer een proefballonnetje opgooit voor wat betreft downloaders. Ik begrijp niet waarom ze de problemen dan niet daadwerkelijk bij de bron proberen aan te pakken, zoals de nieuwsserver.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kan me voorstellen dat BREIN geen rechten heeft om IP aan persoonsgegevens te koppelen. En het filteren op basis van IP adres lijkt me ook op het randje. Lijkt me vrijwel hetzelfde als de telefoon afluisteren. Ik DENK dat ze in de praktijk heel weinig kunnen, en dat dat exact de reden is waarom BREIN via de provider een ban probeerde in te voeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nou downloaden van muziek en films is in ieder geval legaal. Uploaden daarvan niet.

Providers geven niet zomaar ip adressen aan brein en friends, zodra ze dat doen zijn ze veel klanten kwijt en houden ze veel bandbreedte over omdat bijna iedereen zijn snelle internet daarvoor gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding