Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een speelgoed pistool op Marktplaats aangeboden, politie heeft in beslag genomen. Wat kunnen de gevolgen zijn?

Ik heb een speelgoed pistool aangeboden op marktplaats en heb nu politie aan de deur gehad die "wapen" hebben in beslag genomen en ik moet naar politiebureau komen voor verhoor. Speelgoed lijkt op Glock en schiet 8mm BBs en is helemaal van plastic en werkt op veerdruk. Persoonlijk vindt ik het beetje overdreven maar goed. Ik kan op eigen kosten advocaat inschakelen maar het lijkt me erg overdreven. Heeft iemand idee wat de gevolgen hiervan kunnen zijn ? moet ik de bak in soms ?

2 weken geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je zegt niet of dit speelgoedpistool voldoet aan de Europese regels. Als het aan deze regels voldoet heeft het een CE-markering.
Speelgoedwapens, die geen CE-markering hebben worden gezien als nepwapens. Nepwapens, en zeker nepwapens die eruit zien als een echt wapen (bijvoorbeeld als een Glock) zijn verboden wapens volgens de Wet Wapen en Munitie.
Het lijkt allemaal overdreven, maar je hebt nepwapen te koop aangeboden op Marktplaats, die waarschijnlijk verboden is. Als het inderdaad een verboden wapen is, valt het waarschijnlijk in Categorie 1 of 2. De maximum straffen voor het bezit van een verboden wapen uit Categorie 1 zijn fors (gevangenisstraf van 9 maanden of geldboete van 4.500 euro). Als het een wapen uit Categorie 2 is, dan zijn de maximumstraffen nog veel hoger.
Ik zou je daarom aanraden om in ieder geval juridisch advies in te winnen.
2 weken geleden
Het voorhanden hebben van op echte vuurwapens gelijkende voorwerpen is verboden.
Alleen wapens die op de voorgeschreven wijze onklaar zijn gemaakt mag men voorhanden hebben.

Je pistool wordt uiteraard in beslag genomen.

Je kunt er een gevangenisstraf voor krijgen of een hoge geldboete. Op zijn minst heb je een strafblad en krijg je geen V.O.G. voor bijvoorbeeld een stage of een toffe baan. Als je minderjarig bent (van 12 t/m 17 jaar oud), zijn de straffen en boetes wat lager.
x
Ik zou dit in elk geval met een advocaat bespreken.
Wellicht is het zinvol als die met je meegaat naar het politiebureau als je wordt verhoord.
Toegevoegd op 17 april 2025 19:46: bron
2 weken geleden
Je hebt hier te maken met een redelijk serieus misdrijf. De wet maakt geen onderscheid tussen echte wapens en nepwapens die echt lijken.

Mijn ervaring met deze zaken is:
>Je wordt verhoord door de politie als verdachte
> de officier van justitie beslist wat er met je zaak gaat gebeuren
> als je geen strafblad hebt zal er waarschijnlijk geen dagvaarding (je moet naar de rechtbank) maar een transactievoorstel gedaan worden: je betaalt een boete van enkele 100en euro's (tussen 225 en 1000 euro).
> je krijgt een aantekening op je justitiele documentatie (strafblad). Dit kan (maar hoeft niet altijd) gevolgen hebben voor het verkrijgen van een VOG in de toekomst.

Overigens is het feit dat je hem aan het verkopen was niet echt bevorderlijk voor je zaak. De ovj zou dit kunnen zien als strafverzwarend. (je probeert immers een wapen over te dragen aan een ander)

Een advocaat is niet per se nodig, zeker als je een transactievoorstel krijgt, maar kan ook zeker geen kwaad en ik zou zelf zeker echt juridisch advies inwinnen. Mocht je in bezwaar gaan of het transactievoorstel afslaan is een advocaat wel erg handig.

Ik weet t, erg schraal voor een stukje plastic, maar de wet is de wet.

Ik denk niet dat je de bak in gaat maar je hebt wel een berg ellende over je heen gehaald. Sucks to be you right now.
Ah en zoals anderen al zeiden: Je wapen gaat naar de dienst domeinen (goederenbeheer van de overheid) waar het vernietigd gaat worden.
Toegevoegd op 26 april 2025 22:05: tekst
een week geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing