Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor is het eenvoudiger om alleen waterschapslasten een uitzondering te maken voor 1 persoon?

De hoge raad heeft beslist co form hof dat het heffen van 3 persoonshuihoudens (3 eenheden waterschapslasten) voor 2 personen geen onterechte discriminatie inhoudt?
Ik vraag mij dan af hoe moeilijk het is voor de gemeente om via de gba het aantal personen woonachtig op dat adres te koppelen aan de waterschapslasten?

Zie
https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/eigenlijk-te-veel-waterschapsbelasting-betalen-volgens-hoge-raad-geen-discriminatie

erotisi
2 dagen geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Antwoord op je vraag: dat is helemaal niet moeilijk. De gemeente geeft de GBA-gegevens op de peildatum door aan het waterschap, en daarna is het aan hen welk gebruik ze daar van maken. E.e.a. in overeenstemming met de wet natuurlijk. Met een paar kleine aanpassingen aan de ICT zou het waterschap dan meer kunnen differentiëren in het opleggen van aanslagen. Of dat nodig c.q. gewenst is, en welke andere vragen dat dan weer zou kunnen oproepen, wordt uitgebreid besproken in het arrest van de HR.
teusvh
2 dagen geleden
Het staat zo in de wet. Om precies te zijn in artikel 122h van de Waterschapswet.

De reden dat huishoudens met twee of meer personen standaard betalen voor drie vervuilingseenheden (VE), kan ik niet met bronnen onderbouwen, maar waarschijnlijk heeft het te maken met een combinatie van praktische uitvoerbaarheid en een gemiddelde inschatting van watervervuiling per huishouden.

Onderstaande is een aanname, maar naar mijn idee niet helemaal uit de lucht gegrepen:

Er zal een onderzoek zijn geweest naar de gemiddelde watervervuiling per huishouden. Uit onderzoek zal zijn gebleken dat:
- Een alleenstaande gemiddeld ongeveer 1 VE aan vervuiling veroorzaakt.
- Een huishouden met meerdere (2, 3, of nog meer) personen GEMIDDELD rond de 3 VE aan vervuiling veroorzaken.

Hoewel een tweepersoonshuishouden waarschijnlijk minder vervuilt dan een groter huishouden, is er geen aparte categorie voor 2 personen, omdat dat het systeem complexer zou maken.

Als er voor elk huishouden een aparte berekening zou moeten worden gemaakt op basis van het exacte aantal bewoners, zou dat de administratieve kosten van de waterschappen sterk verhogen.
Door maar twee categorieën te hanteren (1 VE voor alleenstaanden en 3 VE voor meerpersoonshuishoudens) blijft het systeem eenvoudig en uitvoerbaar.
Dit voorkomt bureaucratie en extra controles, waardoor de kosten van de heffing lager blijven.

Of het eerlijk is, dat is een andere discussie, maar de wetgever heeft hier het algemene belang van een goedkopere administratie boven het belang van de 2-perssonshuishoudens gesteld.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 dagen geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing