Welk maximaal aantal kamers mag een huishouden hebben in een sociale huurwoning in Amsterdam?
Ik bedoel een huishouden die uit 1-2 volwassenen bestaat
Inekez1
7 maanden geleden
Volgens mij is daar geen maximum voor. Het is alleen zo dat gezinnen voorrang krijgen op grotere woningen (met meerdere slaapkamers) en 1-2 persoons huishoudens daar dus in praktijk geen kans op maken.
Als je ergens eenmaal woont, gelden er geen regels met betrekking tot grootte van de woning of aantal kamers. Het is dus niet zo dat mensen moeten verhuizen uit een ruime woning op het moment dat alle kinderen het huis uit zijn.
Inekez1
7 maanden geleden
Ja en nee. Wat wil je weten? Vanuit welke situatie stel je de vraag?
Ben je woningzoekend? Of heb je te maken met een particuliere verhuurder die probeert om jou uit je woning te krijgen?
Ben je woningzoekend? Of heb je te maken met een particuliere verhuurder die probeert om jou uit je woning te krijgen?
Wouter2011
7 maanden geleden
@Inekez1
Ik huur een woning bij een woonstichting. Alle huurders van onze flat moeten gedwongen verhuizen ivm een renovatie. De verhuurder zegt dat ik na de verhuizing minder kamers mag hebben dan ik nu heb. Ik wil weten in hoeverre het terecht is.
Ik huur een woning bij een woonstichting. Alle huurders van onze flat moeten gedwongen verhuizen ivm een renovatie. De verhuurder zegt dat ik na de verhuizing minder kamers mag hebben dan ik nu heb. Ik wil weten in hoeverre het terecht is.
Inekez1
7 maanden geleden
Gaat het om tijdelijke verhuizing tijdens de renovatie, en ga je daarna terug naar je eigen flat? Of is het een eenmalige verhuizing en wordt de huur voor de oude flat opgezegd door de verhuurder?
Aan de tijdelijke tussenwoning kun je niet veel eisen stellen. Als je daarna teruggaat naar je eigen flat en de renovatie houdt ondere andere in dat de interne lay-out wordt veranderd (grotere doucheruimte, open keuken) kan het zijn dat je na de verbouwing minder kamers hebt, maar wel net zoveel vierkante meters als voorheen.
Als het eenmalige verhuizing is, dan krijg je vanwege de renovatie wel voorrang op andere woningzoekenden (stadsvernieuwings urgentie), maar je moet zelf een woning zoeken en daar op reageren en dan gelden verder ook de gewone regels voor woningzoekenden.
En dat houdt inderdaad in dat je in Amsterdam met een eenpersoonhuishouden niet in aanmerking komt voor een woning met heel veel slaapkamers.
Via je inschrijving op woningnet regio Amsterdam moet je in je profiel aangeven uit hoeveel personen je huishouden bestaat. Als je co-ouder bent of uitwonende kinderen hebt die weer thuis willen komen wonen, kun je die onder bepaalde voorwaarden mee inschrijven op jouw profiel. Kijk voor de voorwaarden goed op de site. Als je je profiel niet goed invult, vervalt je recht op een woning waarvoor je dacht in aanmerking te komen.
Ben en blijf je echt alleen wonen, dan kun je dus via woningnet niet reageren op woningen met veel slaapkamer.
Inekez1
7 maanden geleden
https://www.woningnetregioamsterdam.nl/Kennisbank/Mijn-profiel/Mijn-huishouden
Wouter2011
7 maanden geleden
@Inekez1 Dank!
Na de renovatie gaan alle huurders die het willen, naar onze oude flat. Maar de verhuurder zegt dat we onze oude woningen niet terugkrijgen. Wel andere woningen in onze oude flat. Heb ik dus na de renovatie recht op een woning met dezelfde oppervlakte als vóór de renovatie? Staat het ergens in de wet?
Na de renovatie gaan alle huurders die het willen, naar onze oude flat. Maar de verhuurder zegt dat we onze oude woningen niet terugkrijgen. Wel andere woningen in onze oude flat. Heb ik dus na de renovatie recht op een woning met dezelfde oppervlakte als vóór de renovatie? Staat het ergens in de wet?
Inekez1
7 maanden geleden
Ik weet niet precies hoe dat zit bij jullie. Het ligt er aan welke afspraken er gemaakt zijn in het renovatieplan. Als dat plan er nog niet is, of nog niet is ondertekend door een bewonersvereniging, zorg dan dat je daarbij betrokken raakt.
Ik raad je aan contact op te nemen met de stichting !WOON, die is er speciaal voor huurders in regio Amsterdam.
Daar hebben ze de kennis, ervaring en contacten met verhuurders om je verder te helpen.
https://www.wooninfo.nl/organisatie/ https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/onderhoud/kaderafspraken-amsterdam/
https://www.wooninfo.nl/organisatie/ https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/onderhoud/kaderafspraken-amsterdam/
Wouter2011
7 maanden geleden
@Inekez1 Dank!
Ik ben al in contact met !WOON. Ze kunnen me echter geen wetten/regels noemen :-(
Ik ben al in contact met !WOON. Ze kunnen me echter geen wetten/regels noemen :-(
Inekez1
7 maanden geleden
Wat er aan wettelijke regels relevant is voor jou: de verhuurder en uitvoerder zijn verplicht een renovatieplan te hebben, dat door minstens 70 procent van de bewoners wordt gesteund. (Jij kunt dus bij die 30 procent horen die liever een ander plan had gewild). In dat plan moet onder andere staan:
- of bewoners allemaal (al dan niet tegelijk) uit hun woningen moeten tijdens de renovatie (=ja)
- hoe lang het gaat duren
- of bewoners hun huurcontract houden en na een periode in een tijdelijke wisselwoning kunnen terugkeren naar hun eigen adres (= nee)
- of alle huurcontracten worden opgezegd (=ja, denk ik) > dit leidt automatisch tot een urgentieverklaring om vervangende woonruimte te vinden, in de gerenoveerde flat of elders
- of bewoners kunnen kiezen om na de renovatie weer in hun eigen flatgebouw of wijk kunnen wonen en daarbij voorrang krijgen op nieuwe bewoners (=ja) Het recht om terug te keren naar het flatgebouw is anders dan het recht om terug te keren naar je eigen flat. Er is geen regel, niet in de wet, niet bij de verhuurder en niet in het renovatieplan, dat je na renovatie net zoveel vierkante meters of net zoveel kamers krijgt als voorheen. Maar als de nieuwe woning handiger is ingedeeld, met minder gangen en minder binnendeuren en minder loze ruimte waar je niks neer kunt zetten, dan heb je uiteindelijk ook minder vierkante meters nodig. Het kan zijn dat je in een 3-kamer flat van 65m2 meer meubels kwijt kunt dan in een 4-kamer flat van 75m2. Wettelijke regels zijn er alleen voor passend toewijzen qua huurprijs. De huurprijs is natuurlijk wel gekoppeld aan de grootte van de woning. Die wettelijke regels bepalen wat iemand maximaal mag huren. En jij wil een regel die bepaalt wat je minimaal mag huren. Die regel is er niet. Blijkbaar heb je voor de renovatie eigenlijk een te grote woning gehad voor een 1persoons huishouden.
- of bewoners allemaal (al dan niet tegelijk) uit hun woningen moeten tijdens de renovatie (=ja)
- hoe lang het gaat duren
- of bewoners hun huurcontract houden en na een periode in een tijdelijke wisselwoning kunnen terugkeren naar hun eigen adres (= nee)
- of alle huurcontracten worden opgezegd (=ja, denk ik) > dit leidt automatisch tot een urgentieverklaring om vervangende woonruimte te vinden, in de gerenoveerde flat of elders
- of bewoners kunnen kiezen om na de renovatie weer in hun eigen flatgebouw of wijk kunnen wonen en daarbij voorrang krijgen op nieuwe bewoners (=ja) Het recht om terug te keren naar het flatgebouw is anders dan het recht om terug te keren naar je eigen flat. Er is geen regel, niet in de wet, niet bij de verhuurder en niet in het renovatieplan, dat je na renovatie net zoveel vierkante meters of net zoveel kamers krijgt als voorheen. Maar als de nieuwe woning handiger is ingedeeld, met minder gangen en minder binnendeuren en minder loze ruimte waar je niks neer kunt zetten, dan heb je uiteindelijk ook minder vierkante meters nodig. Het kan zijn dat je in een 3-kamer flat van 65m2 meer meubels kwijt kunt dan in een 4-kamer flat van 75m2. Wettelijke regels zijn er alleen voor passend toewijzen qua huurprijs. De huurprijs is natuurlijk wel gekoppeld aan de grootte van de woning. Die wettelijke regels bepalen wat iemand maximaal mag huren. En jij wil een regel die bepaalt wat je minimaal mag huren. Die regel is er niet. Blijkbaar heb je voor de renovatie eigenlijk een te grote woning gehad voor een 1persoons huishouden.
Wouter2011
7 maanden geleden
@erotisi
Nier bekend. Het is wel bekend dat we onze oude woningen niet terugkrijgen, wel andere woningen in onze oude flat.
Nier bekend. Het is wel bekend dat we onze oude woningen niet terugkrijgen, wel andere woningen in onze oude flat.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.