Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zit er een maximum aan wat WA-verzekeraar uitkeert bij een auto-ongeluk?

Stel dat Jantje Pietje aanrijdt, en Pietje jaren in het ziekenhuis moet verblijven, inkomsten mist, allerlei aanpassing in huis moet laten doen etc. blijft een WA-verzekeraar dan altijd maar door betalen of is dat bedrag ergens begrensd?
Zo ja, is dat dan een algemeen bedrag of ligt dat aan de verzekeraar.

LeonardN
een uur geleden
in: Wetgeving
106

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, WA-verzekeraars hanteren een maximum bedrag per gebeurtenis. Voor materiële schade is dat vaak 2,5 miljoen euro en voor letselschade (Pietje in ziekenhuis, inkomstenderving, aanpassingen in huis etc.) kom ik zo snel bedragen tegen tussen de 6 en 7,5 miljoen euro.

Dit lijken grote bedragen, maar het zijn bedragen per gebeurtenis, niet per slachtoffer. Dus als Jantje een ongeluk veroorzaakt waardoor niet alleen Pietje maar ook 3 anderen zwaar gewond raken, dan gelden de bedragen voor alle schade van Pietje en de 3 anderen samen.

Wie er opdraait voor de schade als het totale bedrag boven de genoemde bedragen uitkomt, is een andere vraag, waar ik het antwoord niet op weet.

Bij een vergelijkingssite kun je eenvoudig van verschillende verzekeringen inzien wat de maximale dekking is. Als ik dat doe, vult de site automatisch via cookies mijn gegevens en die van mijn auto in, maar ik ga ervan uit dat de maximale dekkingsbedragen voor elke klant en elke auto gelijk zijn.
(Lees meer...)
Inekez1
27 minuten geleden
LeonardN
3 minuten geleden
+Antwoord "Wie er opdraait voor de schade als het totale bedrag boven de genoemde bedragen uitkomt, is een andere vraag, waar ik het antwoord niet op weet." Dat is dan toch gewoonweg diegene die aansprakelijk (vaak dus ook schuldig) is bevonden?!
Dus Jantje rijdt Pietje aan.
Jantje wordt 100% schuldig bevonden / 100% aansprakelijk gesteld.
Gelukkig (nou ja dat is wettelijk de bedoeling, maar toch) heeft Jantje een WA, dus die keert uit.
Althans tot het maximale bedrag waarvoor Jantje verzekerd is. (zo blijkt uit dit antwoord)
En dan valt de rest weer gewoon op Jantje neem ik aan. (Als er zogezegd geen WA was zou alles op Jantje vallen). Misschien dat ziektekostenverzekeraars (dus in dit geval die van Pietje) niet te moeilijk doen. Maar goed dat is wel een lastige situatie, want er is natuurlijk bijna niemand die zoiets kan betalen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding