Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe duur is de boete als je met een verlopen paspoort naar Duitsland gaat?

een week geleden
in: Wetgeving
559
Amadea
een week geleden
De boete is alleen van toepassing bij het vergeten van je identiteitskaart. Een verlopen paspoort geeft geen toegang tot een ander land. Je zult een nieuwe moeten aanvragen.
LeonardN
een week geleden
@Amadea Kan je iets meer uitleggen? Ik snap niet exact wat je bedoelt.
"Een verlopen paspoort geeft geen toegang tot een ander land."
Nee vast, maar nu wil het geval dat er geen algemene grenscontroles meer zijn, dus het is een vrij makkelijk te verzinnen scenario waarin iemand Duitsland binnenkomt zonder (geldig) identiteitsbewijs. Iemand rijdt mee in een auto, deze auto passeert de grens.
Om een of andere reden wordt de auto (of de persoon op straat) aangehouden zo rond Berlijn.
De politie vraagt (vanwege een geldige reden) om een identiteitsbewijs.
De persoon trekt zijn paspoort.
De agent informeert de persoon dat zijn paspoort verlopen is.
De persoon heeft verder geen identiteitsbewijs bij zich.
Staat er dan een straf op?
Je zou al snel zeggen dat het vrijwel dezelfde kwestie is als GEEN paspoort/identiteitsbewijs bij je te hebben.
Of bedoel jij te zeggen dat een verlopen paspoort geen probleem is?! https://www.gld.nl/nieuws/8204537/zo-hoog-is-de-boete-als-je-in-duitsland-je-paspoort-niet-bij-je-hebt
Als je geen paspoort bij je hebt, kun je een bekeuring krijgen, maar dat beslissen de agenten ter plaatse."
De boete in Duitsland is overigens voor Nederlandse begrippen relatief laag. Esselborn legt uit: "Het is 30 euro als je je paspoort of identiteitsbewijs expres vergeet. Als je het vergeten bent, is het 15 euro." Bijzondere wet overigens. Hoe merkt een agent of je papieren vergeten bent of expres niet hebt meegenomen.
tinus1969
een week geleden
Ik zou me geen zorgen maken over de boete; bij een grenscontrole (en die vinden blijkbaar nu steekproefsgewijze plaats) kom je het land niet in.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding