Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen ouders hun wettelijke kind eigenlijk wel ontvoeren?

Een beetje n.a.v. de ontvoerde couveuse-baby Santiago. Dit betreft het nieuwsbericht dat deze couveuse-baby door zijn ouders stiekem is meegenomen uit het ziekenhuis. Inmiddels is de baby gevonden en zijn de ouders gearresteerd voor de ontvoering (!) van hun baby.

En met name die term 'ontvoering' vind ik een beetje gek. (Ontvoering: "het tegen iemands zin en zonder diens toestemming, verplaatsen van een persoon.")
Het zijn toch de wettelijke ouders die beslissen over de 'wil' van een handelingsonbekwame baby ? Zij hebben daarmee toch het ultieme recht de baby te verplaatsen ?
Ik las dat de ouders bang waren het ouderschap te verliezen wegens hun verleden, maar die zaak was nog niet rond. Ze waren en zijn nog steeds de wettelijke ouders.

Ik snap dat een couveuse-baby zorg nodig heeft. Ik kan me ook iets voorstellen dat het weerhouden van (levensreddende) zorg voor de baby als strafrechtelijk verwijtbaar gedrag gezien kan worden. Maar dan zou DAT de verdenking moeten zijn. Maar blijkbaar gaat het hier niet onthouden van zorg, of zoiets, maar expliciet om ontvoering.

Als de ouders het niet zijn, wie heeft dan het recht om te bepalen dat een baby het ziekenhuis niet mag verlaten ? Wie heeft daarin een zwaardere stem dan de ouders ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
in: Wetgeving
2.9K
jc54
een week geleden
Ja, dan heet het: "aan het wettelijke toegewezen gezag onttrekken".
jc54
een week geleden
Dit was dus het antwoord op de hoofdvraag, niet op die andere toegevoegde vragen.........
tinus1969
een week geleden
In algemene zin kan dat als de ene ouder het kind ontvoert en daarmee ‘onttrekt aan het ouderlijk gezag van de andere ouder’. Iets dat na echtscheidingen met enige regelmaat voorkomt.
tinus1969
een week geleden
Verder; vergeet niet dat eea onder Frans recht is gebeurd, en dat dat mss net iets anders aankijkt tegen ouderlijk gezag en vooral tegen uit het ziekenhuis vertrekken zonder toestemming van de arts.
Thecis
een week geleden
@jc54
Ouders hebben in basis het wettelijk gezag. Deze ouders ook. Dus dan kan ontvoering niet neem ik aan?
Inekez1
een week geleden
"De Franse autoriteiten zien het meenemen van de baby als ontvoering, omdat Santiago medische hulp nodig heeft en daardoor mogelijk in levensgevaar was. Het kind had volgens artsen een levensverwachting van twaalf uur als hij geen medische zorg zou krijgen." https://www.nu.nl/buitenland/6333102/uit-franse-kliniek-ontvoerde-baby-in-goede-gezondheid-na-vondst-in-amsterdam.html
LeonardN
een week geleden
""Als de ouders het niet zijn, wie heeft dan het recht om te bepalen dat een baby het ziekenhuis niet mag verlaten ? Wie heeft daarin een zwaardere stem dan de ouders ?""
Uiteindelijk, althans als je je wil houden aan nationaal strafrecht, heeft de overheid daar zeggenschap over als deze er een wet voor maakt. Om een voorbeeld te geven waarin de overheid in een mijn ogen bizar besluit kan nemen: https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_paternity_testing#France
"
Frankrijk
DNA-vaderschapstesten worden uitsluitend uitgevoerd op basis van een beslissing van een rechter in het kader van een gerechtelijke procedure, om het vaderschap vast te stellen of aan te vechten of om alimentatie te verkrijgen of te weigeren. Particuliere DNA-vaderschapstesten zijn illegaal, ook via laboratoria in andere landen, en worden bestraft met maximaal een jaar gevangenisstraf en een boete van € 15.000. De Franse Raad van State heeft het doel van de wet omschreven als het handhaven van het "Franse afstammingsstelsel" en het bewaren van "de vrede van de gezinnen".
"
Het handhaven van het "Franse afstammingsstelsel" is imo krankzinnig. De Franse overheid houdt dus liever een leugen in stand dan dat een vader de waarheid onderzoekt. Maar goed, dat is dus vergelijkbaar bijzonder als dat ouders hun eigen kinderen kunnen ontvoeren. (als dat het geval is) === "Het zijn toch de wettelijke ouders die beslissen over de 'wil' van een handelingsonbekwame baby"
En daarbij zeg je dus al heel relevant wettelijke ouders, niet bijvoorbeeld biologische ouders. Probeer dat concept maar eens uit te leggen aan iemand die niet opgegroeid is in een juridisch systeem zoals het onze. Dus dat biologische ouders worden vervolgd, als ze hun door de overheid afgenomen kind meenemen (ontvoeren). Deze mensen zouden het concept "ontvoering" enkel toepassen op het ontnemen van biologische kinderen. (Of als de ouders niet meer leven aan het ontnemen van de familie of de stam.) Terwijl wij vrij aardig kunnen relativeren waarom een kind welke bij mensen verblijft die eigenlijk geen enkele bloedband hebben met een kind, meer rechten hebben over dat kind dan hun de werkelijke biologische ouders. Kunnen ouders hun wettelijke kind eigenlijk wel ontvoeren?
Ja, zolang je de juridische term ontvoering op bepaalde manier beschrijft in de wet kan dat. Daarnaast is het niet uit te sluiten dat al in de Franse pers de term ontvoering al juridisch incorrect wordt gebruikt en dat die term dan overgenomen wordt door de Nederlandse pers. (Ik heb even een Frans bericht gezocht en daar wordt ook al de vertaalde/vergelijkbare term voor ontvoering gebruikt) Vaak is nog problematischer dat een term als "ontvoering" helemaal niet voorkomt in het wetboek.
NL WvSr 280:
“Hij die opzettelijk iemand wederrechtelijk van de vrijheid berooft of beroofd houdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.”
Kranten gebruiken dergelijke juridische terminologie niet en is het dus ook niet duidelijk of men met "ontvoering" nu verwijst naar datgene wat in WvSr 282(a) beschreven staat*, of dat men een vergelijkbaar artikel bedoeld (279), of een of andere vergelijkbare wet die wij niet kennen maar die we als we die hadden ook ergens rond 280 zouden plaatsen.
(Het opzettelijk wederrechtelijk wegnemen van een minderjarige die afhankelijk is van zorg. (ik verzin even wat))
*Of het Franse equivalent daarvan. Maw "ontvoering" is een lekenterm. Het zou wat lastig worden als de krant uitdrukt welke artikelnr van de Franse strafwet de ouders overtreden. Uiteindelijk is het dus dat je kijkt naar een woord (ontvoering*), daar een Nederlands strafartikel bij bedenkt(of een algemeen concept wat ontvoering is) en je afvraagt hoe dat kan over Franse wetgeving welke het vertaalde equivalent wellicht ook niet als juridische term kent. Niet dat ik je punt niet snap. Ik zou ook graag op een dieper niveau willen begrijpen hoe de vork nu in de steel zit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In het specifieke geval waar de vraag om draait is het antwoord ja. Want deze baby is extreem prematuur en heeft een couveuse nodig om te kunnen overleven. Ouders die vanwege hun leefstijl de voogdij over hun kind dreigen te verliezen mogen dit niet onttrekken aan de noodzakelijke medische zorg. Het risico op een slechte afloop was reëel, het ging om een kind in levensgevaar. Beide ouders hebben een strafblad. Door hun baby zonder overleg in een zwarte zak uit de couveuse in de kraamkliniek mee te nemen hebben zij hun ouderlijk gezag misbruikt. Deze ontvoering heeft negatieve invloed op de voogdijkwestie.
(Lees meer...)
Amadea
een week geleden
Inekez1
een week geleden
Volgens mij is het hele verhaal over de ouders hier niet relevant. Als het keurig nette ouders zonder strafblad zouden zijn, zouden zij nog steeds niet zomaar zonder overleg met de arts hun kindje stiekem vanuit de couveuse hebben mogen meenemen.
teusvh
een week geleden
M.i. moet je de term ontvoering hier niet in een strikt juridische betekenis zien. Dat is taal van de journalisten, en iedereen begrijpt wat ze bedoelen. Juridisch zal er eerder sprake zijn van verwaarlozing of mishandeling. Het onthouden van noodzakelijke medische zorg.
LeonardN
een week geleden
@teusvh
Ah was een tijd bezig met het componeren van m'n reactie, dus heb jouw reactie niet gezien, maar dat is ook mijn punt voor een deel. Hoewel we vaak denken aan 280(a) sr. is dat ten eerste Nederlands strafrecht en ten tweede is het niet 100% duidelijk dat dat artikel bedoeld wordt, of een algemene interpretatie van het concept ontvoering.
In het specifieke geval van baby Santiago mochten ze het kind niet meenemen:
Dat het om hun eigen kind gaat, maakt de zaak complex. Maar "de ontvoering van een kind door ouders blijft juridisch gegrond wanneer hun gedrag een misbruik van ouderlijk gezag kenmerkt," legt de procureur uit. Volgens het gerecht is er wel degelijk sprake van misbruik "vanwege de voortdurende en vooral vitale zorg die Santiago nodig heeft, vanwege zijn extreme prematuriteit". "Ze namen hun kind mee in een zak... Dit is misbruik van ouderlijk gezag"
(Lees meer...)
fremar
een week geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
"Ze namen hun kind mee in een zak... Dit is misbruik van ouderlijk gezag" Ik geloof niet dat specifiek die zak het probleem was. Hadden ze het kind in een buggy gelegd dan zou het niet veel anders zijn geweest. (Alleen zou dan de poging het kind mee te nemen waarschijnlijk mislukt zijn.) Waarschijnlijk wil je zeggen dat het probleem zal zijn geweest dat ze het kind mee hebben genomen zonder het ziekenhuis in te lichten. Maar dat is nou net de achtergrond van mijn vraag: m.i. hebben ze dat recht als wettelijke ouders ook.
LeonardN
een week geleden
@Oze
fremar zegt niet zoveel hier, behalve de eerste zin. Daarna is alles een knip/plak. 15:44 24-10-2024
[quote]
Dat het om hun eigen kind gaat, maakt de zaak complex. Maar "de ontvoering van een kind door ouders blijft juridisch gegrond wanneer hun gedrag een misbruik van ouderlijk gezag kenmerkt," legt de procureur uit. Volgens het gerecht is er wel degelijk sprake van misbruik "vanwege de voortdurende en vooral vitale zorg die Santiago nodig heeft, vanwege zijn extreme prematuriteit". "Ze namen hun kind mee in een zak... Dit is misbruik van ouderlijk gezag", herhaalt Mathais.
[unquote]

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding