Kan ik als Nederlander die in België studeert, verblijven in België zonder domicilie?
Ik kom zelf uit Nederland en studeer nu in België. Sinds maandag verblijf ik in een studio hier die ik heb gehuurd. Er is op dit adres alleen geen domicilie mogelijk, dus ik sta nog thuis in Nederland ingeschreven. Ik zal daar ook elke week nog terug heengaan. Is dit erg? En moet ik een verblijfsvergunning hebben om hier te verblijven als Nederlander?
Je zou je dus aangenomen dat je 4 of meer van de 7 dagen in de week in België verblijft uit moeten schrijven in Nederland en in moeten schrijven in België. "Er is op dit adres alleen geen domicilie mogelijk"
Dan zal je dus iets doen wat juridisch niet de bedoeling is. Is dit erg?
In theorie betekent dat je waarschijnlijk ontduikt aan bepaalde kosten. Een woning waarin woont zal iets moeten betalen aan rioleringskosten en afvalkosten. Dus ja in die zin ben je aan het frauderen of illegaal aan het wonen. En moet ik een verblijfsvergunning hebben om hier te verblijven als Nederlander?
Nee. Als EU-ingezetene mag je op zich vrij ergens werken, wonen en reizen binnen de EU. Maar er zijn wel wat voorwaardes. Maar dat geldt net zo voor iemand die in Amsterdam woont maar in Rotterdam ingeschreven staat (dat mag ook niet).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.