Kan ik als Nederlander die in België studeert, verblijven in België zonder domicilie?

Ik kom zelf uit Nederland en studeer nu in België. Sinds maandag verblijf ik in een studio hier die ik heb gehuurd. Er is op dit adres alleen geen domicilie mogelijk, dus ik sta nog thuis in Nederland ingeschreven. Ik zal daar ook elke week nog terug heengaan. Is dit erg? En moet ik een verblijfsvergunning hebben om hier te verblijven als Nederlander?

3 uur geleden
in: Wetgeving
LeonardN
3 uur geleden
In de regel is het zo dat je je inschrijft waar je de meeste dagen van het jaar woont.
Je zou je dus aangenomen dat je 4 of meer van de 7 dagen in de week in België verblijft uit moeten schrijven in Nederland en in moeten schrijven in België. "Er is op dit adres alleen geen domicilie mogelijk"
Dan zal je dus iets doen wat juridisch niet de bedoeling is. Is dit erg?
In theorie betekent dat je waarschijnlijk ontduikt aan bepaalde kosten. Een woning waarin woont zal iets moeten betalen aan rioleringskosten en afvalkosten. Dus ja in die zin ben je aan het frauderen of illegaal aan het wonen. En moet ik een verblijfsvergunning hebben om hier te verblijven als Nederlander?
Nee. Als EU-ingezetene mag je op zich vrij ergens werken, wonen en reizen binnen de EU. Maar er zijn wel wat voorwaardes. Maar dat geldt net zo voor iemand die in Amsterdam woont maar in Rotterdam ingeschreven staat (dat mag ook niet).
mel0909
3 uur geleden
Ik woon hier in een 'kot', en heb er best wel even naar moeten zoeken maar heb bij geen enkele gezien dat het mogelijk is om je daar te domiciliëren. Mijn huurbaas zal die kosten waarschijnlijk betalen omdat het haar woning is. Maar goed ik heb de gemeente een mail gestuurd met deze vraag ben aan het wachten op antwoord. Bedankt voor je reactie!

Antwoorden (1)

Nederlanders die studeren in België (gebeurt veel) en ook wonen in België mogen hun domicilie in Nederland behouden. Is geen probleem.
Je moet wel elk academiejaar een Bijlage 33 aanvragen. Dus studeer je meerdere jaren in België, moet je elk nieuw schooljaar een nieuwe aanvraag doen.
Is alleen één maar;
Je zegt dat je uit Nederland komt. Hopelijk heb jij ook de Nederlandse nationaliteit. (Alle nationaliteiten van de aangrenzende landen van België: Nederland, Frankrijk,Duitsland en Luxemburg mogen hun domicilie in hun eigen land behouden). Dus woon jij in Nederland, maar heb je een andere nationaliteit dan hierboven vermeld, gaat dit helaas niet op).
3 uur geleden
mel0909
3 uur geleden
Dankjewel voor je antwoord! Gelukkig heb ik de Nederlandse nationaliteit, dus dat scheelt. Ik ga de Bijlage 33 gelijk aanvragen.
KleinDuimpje
2 uur geleden
Fijn om te horen.
Als je de link leest, krijg je nog meer informatie.
Succes!
LeonardN
58 seconden geleden
Ah die methode/uitzondering kende ik niet. Dat is mooi om te horen voor de vrager.