Is het betalen van een borgtocht een vorm van klasse-justitie?

Vooral in de VS worden verdachten, in afwachting van hun "trial", in hechtenis genomen. Vaak tegen betaling van miljoenen $$ mogen bepaalde personen deze tijd nog in vrijheid doorbrengen terwijl de mensen die dat niet kunnen betalen maar in de gevangenis moeten wachten. Dat is toch klasse-justitie ten faveure van de rijken!??

5 uur geleden
in: Wetgeving
KeesWim
4 uur geleden
Voor zover ik weet is de hoogte van de borgsom afhankelijk van het inkomen/vermogen van de verdachte en het vluchtrisico.
Papapoum
4 uur geleden
Het gaat hierbij niet zozeer om de hoogte van de borgsom en hoe die bepaald wordt , maar vooral om het rechts-principe dat met geld geregeld kan worden of je door justitie wordt vastgehouden of dat je in vrijheid mag afwachten.

Geef als eerste antwoord