Waarom maken mensen zich zorgen over Duitse grenscontroles bij aankoop van tabak?

Ik zie in mijn omgeving maar ook in de krant dat Nederlanders zich druk maken over de Duitse grenscontroles.

Nu koop ik een enorme berg tabak en peuken in Kranenburg en ik neem deze mee naar Nederland. Hoezo zou ik mij dan druk moeten maken voor de Duitse grenscontroles? Ik neem het mee Nederland in, daar hebben die Duitsers toch niks mee te schaften?

6 uur geleden
in: Wetgeving
tinus1969
een uur geleden
Goeie vraag, vooral omdat de KMar niet primair controleert op smokkel - dat doet de douane.
TurfGraver
een uur geleden
Maken ze zich druk om controle op rookwaar of zijn ze bang voor wachttijden (files) bij de grens?

Antwoorden (1)

Geen idee. Lijkt me ongegrond. Ten eerste als je NL ingaat heeft de Nederlandse douane daar wat van te vinden, ten tweede moet je HEEL wat meenemen voor dat die moeilijk gaan doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bagage/content/sigaretten-of-tabak-meenemen-naar-nederland

"
Ik kom vanuit een EU-land of Noord-Ierland
Vanuit een EU-land mag u 800 sigaretten (4 sloffen) belastingvrij meenemen, én 200 sigaren, én 1 kilo tabak, én 400 cigarillo's (kleine sigaartjes van maximaal 3 gram).

Dit geldt per persoon van 17 jaar of ouder.

Voorbeeld
Op de terugweg van uw vakantie gooit u in Luxemburg de tank nog even goed vol en slaat u meteen een voorraadje rookwaren in: 3 sloffen sigaretten én 20 pakjes shag van 50 gram. Dat mag, want u neemt 600 sigaretten mee en u hebt precies 1 kilo shag. U blijft dus voor zowel de sigaretten als de tabak onder de belastingvrije hoeveelheid.
"
LeonardN
4 uur geleden