Wie heeft er voorrang bij verkeerslichten zonder richtingspijlen?

Staat een artikel in het AD vandaag over fouten bij verkeerslichten.

Quote: Het vergeten van tegemoetkomend verkeer, waar je niet altijd voorrang op hebt
Bij verkeerslichten zonder richtingspijlen is het niet ongewoon dat je vergeet dat tegemoetkomend verkeer ook groen licht heeft. Bij linksaf slaan hebben deze verkeersdeelnemers als rechtdoor gaand verkeer voorrang op jou. Oppassen dus bij deze verkeerslichten.

Hier lees ik dat links afslaand verkeer voorrang zou hebben op het andere verkeer omdat zij die van link komen gelden als rechtdoor gaand verkeer.

Staat het hier nu zo beroerd omschreven dat het ruimte over laat voor interpretatie, of ben ik zo slecht geworden in begrijpend lezen?

Of mogelijkheid 3, wat daar staat lees ik goed, begrijp ik goed, maar wist ik zelf niet.

Voor nu zet ik de vraag maar even in de categorie wetgeving. Maar het kan ook Nederlandse taal zijn.

https://www.ad.nl/auto/maak-deze-zes-fouten-bij-rijden-door-groen-niet-boete-van-300-euro-mogelijk~a0789298/
.
Gewijzigd: Categorie aangepast naar taal.

2 dagen geleden
in: Taal
1.6K
Antoni
2 dagen geleden
@HeerVoldemort, als jij, bij wijze van spreken, bij een kruising uit het ZUIDEN komt en richting het WESTEN wil afslaan, moet je verkeer uit het NOORDEN dat naar het ZUIDEN rijdt, vóór laten gaan. Dat is geen nieuwe regel.
teusvh
2 dagen geleden
Heb die zin ook driemaal moeten lezen. Het staat er wat ongelukkig inderdaad, maar wel correct. Bedoeld wordt dat jij degene bent die linksaf slaat.
erotisi
2 dagen geleden
Met richtingspijlen geldt dat ook indien de verkeerslichten niet zouden werken.

Het beste antwoord

Wie heeft er voorrang bij verkeerslichten zonder richtingspijlen?

Rechtdoorgaand verkeer op dezelde weg (als jij links afslaat op diezelfde weg), en dat wist je eigenlijk al. Ondanks dat ben je toch in verwarring geraakt door het stuk. De een zal het direct goed interpreteren, de ander wellicht na een paar pogingen, maar dat zal dan ook vooral te maken hebben met een rotsvast vertrouwen wat je sowieso al hebt dan in je kennis over de wetgeving. En dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Immers als je de wet al goed kent hoef je niet meer te lezen hoe een ander het verwoord. En als je de wet niet zo goed kent, lijkt mij het handig dat het zo geschreven is dat de bewoording zo is dat wat je uit probeert te leggen nog maar voor een interpretatie vatbaar is.

=== de teksts ===
Bij verkeerslichten zonder richtingspijlen is het niet ongewoon dat je vergeet dat tegemoetkomend verkeer ook groen licht heeft. Bij linksaf slaan hebben deze verkeersdeelnemers als rechtdoor gaand verkeer voorrang op jou. Oppassen dus bij deze verkeerslichten.
===

Waar jij verkeerd leest/interpreteert (of liever de schrijver niet 100% duidelijk is) is denk ik:
"Bij linksaf slaan hebben deze verkeersdeelnemers als rechtdoor gaand verkeer voorrang op jou."

Het lijkt te zeggen als je het "verkeerd" leest:
"Bij linksaf slaan hebben deze verkeersdeelnemers..."
Dus alsof de schrijver bedoelt dat de andere verkeersdeelnemers linksafslaan.

Terwijl de schrijver bedoelt dat JIJ degene bent die linksafslaat.
"Bij linksaf slaan (DOOR JOU) hebben de (ANDERE) verkeersdeelnemers..... ."

Een betere zin is imo"
Als JIJ linksaf slaat, hebben de tegemoetkomende verkeersdeelnemers als "recht doorgaand verkeer", voorrang op jou.

Of
Als jij linksaf slaat, moet jij voorrang verlenen aan (het tegemoetkomende) verkeer dat rechtdoor gaat op dezelfde weg.
===
Plaatje bevat de originele tekst. En dan is het opeens kristalhelder wat de schrijver bedoelde.
Toegevoegd op 16 september 2024 12:07: tekst
Plaatje bij antwoord
2 dagen geleden
LeonardN
2 dagen geleden
"Voor nu zet ik de vraag maar even in de categorie wetgeving. Maar het kan ook Nederlandse taal zijn."
Als mijn interpretatie juist is, dan is het dus Nederlandse taal. En dan is er natuurlijk nog het feit dat je in specifiek deze situatie niet echt te maken hebt met voorrang, maar met "voor laten gaan".
Voorrang is namelijk iets tussen bestuurders, en het artikel wat dit beschrijft gaat ook over voetgangers (verkeer). Dus overal waar de schrijver of ik voorrang zeggen moet je eigenlijk "voor laten gaan" denken. En dus meenemen dat voetgangers OOK van die regel profiteren. https://maxius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/artikel18
§ 7. Afslaan
Artikel 181.
Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan. Ook hier is de zin duidelijker.
HeerVoldemort
2 dagen geleden
Helder, ik heb de categorie gewijzigd naar taal. Al is de vraag zoals ik die gesteld heb misschien toch meer wetgeving. Maar als de uitleg erbij gelezen wordt dan is het duidelijk een taal vraag.

Andere antwoorden (1)

Voor mij is het artikel duidelijk. Als jij linksafslaand verkeer bent, dan heeft tegemoetkomend verkeer (dat rechtdoor gaat) voorrang op jou.
Zo lees ik het, en ik denk dat het ook zo gelezen moet worden.
2 dagen geleden
Bordensteker
2 dagen geleden
Inderdaad.
Het staat wat ongelukkig beschreven. Wat de auteur bedoelt te zeggen is: “Bij verkeerslichten zonder richtingspijlen is het niet ongewoon dat je vergeet dat tegemoetkomend verkeer ook groen licht heeft. Bij linksaf slaan door jou hebben deze (tegemoetkomende) verkeersdeelnemers als zelf rechtdoorgaand verkeer voorrang op jou. Oppassen dus bij deze verkeerslichten."