Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het strafbaar alls je iemand zonder toestemming op straat filmt?

zo juist dacht een meisje dat ik haar op de foto zette dat was niet zo ze ging toen een huis in vandaag kwam een Boze vent op me afgerend ik schok een fiets hard weg hij riep ik belde politie ,e hebben mij ook verder niet aangetroffen ik weet niet wat verder de politie met zo'n melding doet misschien rond rijden door de buurt maar alls ze me niet kunnen vinden

6 maanden geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee het filmen (of fotograveren) als privépersoon zelf is NIET strafbaar.
(dat is wat anders dan het publiceren ervan)

https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/internet-slimme-apparaten/beeldmateriaal

"
Persoonlijk gebruik
Maakt iemand foto’s en filmpjes voor zichzelf? Bijvoorbeeld als bezoeker van een festival? Dan geldt de privacywet niet. Er is namelijk een uitzondering voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik (ook wel de ‘huishoudelijke exceptie’ genoemd). De voorwaarde hierbij is dat deze persoon de foto’s en filmpjes privé houdt of hooguit in een zeer beperkte kring deelt. Bijvoorbeeld in een kleine appgroep.

Wil diegene de foto’s en filmpjes in bredere kring delen? Bijvoorbeeld op een openbare Facebookpagina? Dan geldt de uitzondering voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik niet. Er is dan altijd een grondslag uit de AVG nodig. In de meeste gevallen betekent dit dat de mensen die op de foto’s en filmpjes staan, toestemming moeten geven.
"
==
Zou het gaan om zakelijk gebruik (wat hier niet van toepassing lijkt te zijn, lees dan de rest van de link.
==
https://www.ckh-advocaten.nl/toegestaan-openbaar-filmen-fotograferen/#

Dit is anders als iemand gebruik maakt van een aangebrachte vaste camera, aangezien je de mensen dan moet waarschuwen dat ze gefilmd kunnen worden. Als je zelf een camera vasthoudt, zoals bijvoorbeeld een mobiel met camera, dan hoeft dat niet.
LeonardN
6 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing