Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een deel van mijn spaargeld opeisen?

Ik sta zelf onder bewind. ik wil nu bijvoorbeeld 160 euro van mijn spaargeld hebben om een goede tas te kopen, ik heb er geld genoeg voor Er valt met hun niet over te praten, dus ik wil dit buiten hen om doen mijn geld op eisen. In het verleden is mij verteld dat ik het toch op kan eisen maar ik weet dus niet hoe.

3 maanden geleden
in: Wetgeving
3.4K
tinus1969
3 maanden geleden
Waarom sta je onder bewind/welke vorm van bewind heb je?
Dat maakt nogal uit voor het antwoord.
mies1
3 maanden geleden
Me ouders doen me bankzaken ik heb zelf geen bank pas in beheer ik moet alles kontant betalen
TurfGraver
3 maanden geleden
Een tas van 160 euro terwijl je onder bewind staat?
tinus1969
3 maanden geleden
En heb je je ouders gevraagd waarom je dat spaargeld niet mag uitgeven aan een tas? Kan het zijn dat ze dat geld willen bewaren voor een andere uitgave?
jc54
3 maanden geleden
Je moet alles contant betalen. Je hebt dus de beschikking over contant geld. Dat wordt dan even doorsparen om die €160,- bij elkaar te krijgen.
Amadea
3 maanden geleden
Meld je aan bij een uitzendbureau om een tijdelijke baan te verkrijgen, dan kun je mooi sparen om een goede tas te kunnen kopen.
TurfGraver
3 maanden geleden
@Amadea, dan moeten ze wel contant uitbetalen, anders moet mies1 alsnog om geld vragen.
tinus1969
3 maanden geleden
En vziw betaalt geen enkel uitzendbureau nog contant uit.
ronron1212
3 maanden geleden
@Amadea daar gaat het om ze heeft spaargeld maar krijgt dat niet haar ouders hebben haar bankrekening onder controle. Dus werken geeft haar geen geld gaat naar haar bankrekening.
jc54
3 maanden geleden
Het is misschien even zoeken, maar er nog wel bedrijfjes die contant uitbetalen. (Heb ik zelf ook gevonden).
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Een bewind wordt uitgesproken door de kantonrechter. Die zal dat niet zonder reden doen.
Jij vindt dat je genoeg geld hebt voor een tas van €160. Je ouders denken daar, om welke reden ook, anders over.
Je kunt (zwart) gaan werken en misschien contant betaald krijgen, maar dan zul je toch aan je ouders moeten uitleggen hoe je aan die tas komt. Lijkt me niet goed voor jullie band. Daarnaast kan het (zwart) werken ook nog gevolgen hebben voor belastingaangifte en toeslagen.
Het opeisen van een deel van je spaargeld als je onder bewind staat heb ik niet van gehoord.
Enige oplossing die ik zie: spaar van het contante geld dat je krijgt.
tinus1969
3 maanden geleden
@ikhebgeenisee; praten met de ouders is ook een oplossing. Bv vragen waar die ouders het geld voor sparen.
tinus1969
3 maanden geleden
En @Mies1, waarom heb je deze tas nodig? Ik hoef het antwoord niet te weten, maar een goed antwoord overtuigt misschien wel je ouders.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
@tinus1969: ik ga (/ging) er van uit dat er al gesproken is tussen ouders en Mies1. Maar dat dat voor mies1 niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
@mies1
Deze vraag komt in verschillende vormen vaker voorbij, hier op goeievraag. Het is logisch dat het verkeerd voelt wanneer je niet bij je eigen geld kunt. Mensen zoeken wegen daar omheen.
Maar je staat niet voor niets onder bewind. Het zegt, cru gezegd, dat jij niet in staat bent goed met je geld om te gaan.
Daarom is iemand anders verantwoordelijk geworden voor het beheer van jouw geld. Die bewindvoerder wordt geacht te handelen in JOUW belang ! Wat niet wil zeggen dat wat jij wil ook jouw belang is. Jij kunt dat immers niet goed beoordelen, anders was een bewindvoerder niet nodig. Hoe spijtig dan ook: je zult je bewindvoerder, in dit geval je ouders, moeten overtuigen dat deze uitgave een goede en verantwoorde uitgave is. Zo niet, dan is het blijkbaar een foute beoordeling van jouw kant en zul je dat moeten accepteren. Je schrijft dat je je spaargeld op kunt eisen. Dat klopt ! Het blijft immers JOUW geld. Maar dat kan pas op het moment dat de bewindvoering opgeheven wordt.
tinus1969
3 maanden geleden
@mies1, kun je verder met deze antwoorden en reacties?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hebt een overeenkomst getekend toen de rechtbank heeft besloten om jou onder bewind te stellen, en dat is per bewindvoerder verschillend. Maar je hebt altijd voorwaarden en regels, en dat moet je ergens op kunnen zoeken. Helaas wordt dit vaak niet 'vanzelf' aan de cliënt kenbaar gemaakt. Dus, óf je moet hier zelf achteraan, óf een hulpverlener kan dit voor jou doen. Succes!
(Lees meer...)
3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Het gaat om haar ouders dus geen externe bewindvoerder @Rookmeldergang
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
@ronron1212. Zoals ik het begrijp vervullen de ouders hier de rol van externe bewindvoerder. Dus die is er wel degelijk.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Om een overeenkomst te kunnen ondertekenen zul je toch moeten weten wat de voorwaarden en regels zijn? Anders moet je niet ondertekenen. En als je iets ondertekend, is het gangbaar dat je daar dan zelf ook een exemplaar van krijgt, lijkt me. Waarom verschilt de overeenkomst per bewindvoerder? De taken van een bewindvoerder zijn vastgelegd in wetten/richtlijnen. De (maximale) tarieven zijn vastgelegd. Als je onder professioneel bewind komt te staan, worden in principe alle financiële zaken/taken overgenomen door de bewindvoerder en krijgt degene die onder bewind staat meestal elke week een bedrag voor de dagelijkse boodschappen/zaken. Ook als je ouders/familie de bewindvoerder is, is het idee van bewind dat de bewindvoerder zorgt dat de financiele zaken van degene die onder bewind goed geregeld worden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding