Hoe kan ik een deel van mijn spaargeld opeisen?
Ik sta zelf onder bewind. ik wil nu bijvoorbeeld 160 euro van mijn spaargeld hebben om een goede tas te kopen, ik heb er geld genoeg voor Er valt met hun niet over te praten, dus ik wil dit buiten hen om doen mijn geld op eisen. In het verleden is mij verteld dat ik het toch op kan eisen maar ik weet dus niet hoe.
Dat maakt nogal uit voor het antwoord.
Jij vindt dat je genoeg geld hebt voor een tas van €160. Je ouders denken daar, om welke reden ook, anders over.
Je kunt (zwart) gaan werken en misschien contant betaald krijgen, maar dan zul je toch aan je ouders moeten uitleggen hoe je aan die tas komt. Lijkt me niet goed voor jullie band. Daarnaast kan het (zwart) werken ook nog gevolgen hebben voor belastingaangifte en toeslagen.
Het opeisen van een deel van je spaargeld als je onder bewind staat heb ik niet van gehoord.
Enige oplossing die ik zie: spaar van het contante geld dat je krijgt.
Deze vraag komt in verschillende vormen vaker voorbij, hier op goeievraag. Het is logisch dat het verkeerd voelt wanneer je niet bij je eigen geld kunt. Mensen zoeken wegen daar omheen.
Maar je staat niet voor niets onder bewind. Het zegt, cru gezegd, dat jij niet in staat bent goed met je geld om te gaan.
Daarom is iemand anders verantwoordelijk geworden voor het beheer van jouw geld. Die bewindvoerder wordt geacht te handelen in JOUW belang ! Wat niet wil zeggen dat wat jij wil ook jouw belang is. Jij kunt dat immers niet goed beoordelen, anders was een bewindvoerder niet nodig. Hoe spijtig dan ook: je zult je bewindvoerder, in dit geval je ouders, moeten overtuigen dat deze uitgave een goede en verantwoorde uitgave is. Zo niet, dan is het blijkbaar een foute beoordeling van jouw kant en zul je dat moeten accepteren. Je schrijft dat je je spaargeld op kunt eisen. Dat klopt ! Het blijft immers JOUW geld. Maar dat kan pas op het moment dat de bewindvoering opgeheven wordt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.