De zedenwet is onlangs veranderd, maar welke artikelen exact en wat is de verandering in woord?

Ik vraag dus om een vergelijk van de artikelen, niet zozeer een uitleg van de artikelen/wet. En welke artikelen erbij zijn gekomen en/of welke zijn aangepast.

LeonardN
2 dagen geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het gaat blijkbaar om een wijziging in het Wetboek van Strafrecht, artikel 240-244.
tinus1969
2 dagen geleden
LeonardN
2 dagen geleden
Dank Vooral dit is dus een nieuwe zinsnede: "terwijl diegene ernstige reden heeft om te vermoeden dat bij die persoon daartoe de wil ontbreekt." Kom er net achter dat je dus op een knopje kan drukken en dat dan de oude wettekst in het rood en doorstreept bijkomt. Overigens is er meer aan de hand dan 240-244 ziek ik nu dus.
239 is helemaal veranderd bijvoorbeeld, dus heb al weer nieuwe vragen. Is schennis van de eerbaarheid weg?!
239 is nu een uitleg van woorden ipv uitleg van strafbare feit(en)
HeerVoldemort
een dag geleden
Ik kwam ook een nieuwe tegen: Gekwalificeerde opzet verkrachting / aanranding. Deze termen kende ik nog niet. Klinkt alsof je een kwalificatie nodig hebt om dat opzettelijk te doen.
LeonardN
een dag geleden
Ah, eerbaarheid = 254b Gekwalificeerd = met verzwarende omstandigheden denk aan geweld, dwang of bedreiging
verkrachting met geweld = gekwalificeerde verkrachting Opzet vs Schuld
Opzet is in deze of je iemand verkracht/aanrandt terwijl deze aangeeft/duidelijk is dat niet te willen.
Schuld is in deze dat je dus had kunnen weten dat iemand het niet wilde, maar het niet onderzocht/gevraagd hebt (dus eigenlijk dat "nieuwe" concept).
NEE!(opzet) vs "het ontbreken van JA"(schuld) (meest niche kronkelgedachte:)
Wat imo overigens mist is:
gekwalificeerde schuldaanranding /
gekwalificeerde schuldverkrachting
Dat lijkt in eerste instantie ook logisch, immers als je geweld moet gebruiken is opzet duidelijk. Echter er bestaan dingen als BDSM en "consensual non-consent" . Als je dat gewoon bent elk weekend te doen en je vergeet je safeword... staat je vriendin je zomaar een halfuur af te ranselen tegen je wil in, terwijl zij juist denkt dat je er bijzonder goed "in je rol zit".