Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is iemand verplicht zich in te schrijven bij andere gemeente bij deels ander woon adres?

X Gaat wonen bij zijn opa. Opa heeft ruimte zat en X vind het wel makkelijk omdat opa dichtbij het werk van X woont.

X wil in de weekenden nog thuis komen bij pap en mam en dat kan ook.

Maar pap en mam wonen in een andere gemeente dan opa. Moet X zich nu in de gemeente van opa laten inschrijven?

X betaald niks aan opa. Opa woont in een eigen huis, volledig afbetaald. Opa krijgt wel zorgtoeslag. Inkomen opa: AOW en pensioen.

ronron1212
6 maanden geleden
Je kan maar een vaste verblijfplaats hebben. Dus je kan je maar bij een gemeente inschrijven.
HeerVoldemort
6 maanden geleden
Dat weet ik. Ik bedoelde niet dat X zich in twee gemeenten moest inschrijven. Ik wilde weten of X zich bij zijn ouders moest laten uitschrijven en bij opa moest laten inschrijven. (Uitschrijven gaat automatisch)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je bent verplicht om je in te schrijven in de gemeente waar je daadwerkelijke woonplaats is, en je daadwerkelijke woonplaats is de plaats waar je 'het meest' (>183 dagen per jaar) verblijft.
Concreet: Als X de meeste tijd verblijft bij opa, moet X zich daar inschrijven, en zich uitschrijven bij pap en mam. Verblijft hij de meeste tijd bij pap en mam, dan moet hij daar ingeschreven staan/blijven. Inschrijven bij opa heeft (waarschijnlijk) geen impact op AOW en pensioen, maar wel op zorgtoeslag.
(Lees meer...)
tinus1969
6 maanden geleden
Inekez1
6 maanden geleden
+
Het effect op zorgtoeslag is afhankelijk van het inkomen van X. Los van inkomen is het effect op de gemeentelijke belastingen / zuiveringsheffing / waterschapsheffing, of hoe dat in de gemeente van opa heet en geregeld is. Opa betaalt nu voor een 1-persoonshuishouden, maar als kleinzoon komt inwonen wordt dat een meerpersoonshuishouden.
teusvh
6 maanden geleden
Het bovenstaande is m.i. correct, maar wel een formele benadering. Zeker als je nu al weet dat het misschien maar tijdelijk is (een paar jaar) zou ik er geen werk van maken. De kans dat je opa duurder uit is, is reëel, terwijl je vader en moeder niks besparen. Die blijven immers dezelfde zuiveringsheffing betalen.
tinus1969
6 maanden geleden
teusvh: "Zeker als je nu al weet dat het misschien maar tijdelijk is (een paar jaar) zou ik er geen werk van maken. "
'Een paar jaar' vind ik hier niet tijdelijk. Bij tijdelijk denk ik eerder aan 3 maanden.
Het punt is een beetje; de controle op woonplaats is iha niet heel streng, maar het is goed om iig te weten hoe het formeel zit.
Nee, X hoeft zich niet in te schrijven bij de gemeente van opa. X kan gewoon op het adres van papa en mama blijven ingeschreven.
Waarom?
* X woont niet structureel bij opa.
* X heeft geen eigen woonruimte bij opa.
* X heeft geen eigen huishouden bij opa.
Let op:
* X moet wel zijn verblijfadres doorgeven aan de gemeente van papa en mama. Dit kan online of via de gemeente.
* De verblijfadres is het adres waar X meestal verblijft.
* Als X langer dan 4 maanden per jaar bij opa verblijft, kan de gemeente van opa X toch ambtshalve inschrijven.
Meer informatie:
* https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente
* https://www.amsterdam.nl/burgerzaken/verhuizing-doorgeven/
Tip:
* X kan contact opnemen met de gemeente van papa en mama om te bespreken wat er in zijn situatie precies nodig is.
* https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/582651/minderjarige-enige-bewoner-zelfstandige-woning/
(Lees meer...)
6 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: