Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het Besluit Houders van Dieren gericht op alleen bedrijfsmatige activiteiten of voor iedereen?

Ik ben net begonnen met een studie Dierenverzorging en in de tekst staat het een beetje onduidelijk:

''In het Besluit houders van dieren staan algemene regels over hoe je dieren moet houden en verzorgen. In het besluit staan regels voor de bedrijfsmatige opvang, de verkoop en het fokken van huisdieren. Denk aan een asiel, dierenspeciaalzaak of kinderboerderij. Deze regels gelden niet voor dieren die je thuis hebt. In het besluit staan extra regels voor productiedieren.''

Uit de eerste zin maak ik op dat de regels voor iedereen gelden, dus ook mensen thuis met een huisdier, maar in de zinnen daarna staat dat er regels in staan voor bedrijfsmatige opvang en dat dit niet is bedoeld voor huisdieren thuis. Hierdoor twijfel ik nu of deze regels ook zijn bedoeld voor doodgewone inwoners met een huisdier.

Nu heb ik geprobeerd meer informatie te krijgen via ChatGPT (AI), maar die blijft volhouden dat deze regels zijn gemaakt voor alle dieren, ongeacht of ze worden gehouden door bedrijfsmatige instellingen of door particuliere eigenaars.

Nu vertrouw ik ChatGPT natuurlijk niet zomaar op het woord, maar de studietekst bevat meerdere spelfouten waardoor ik ook twijfel aan of dit geheel klopt. Zelf is het me niet gelukt om echt een duidelijk antwoord te vinden.

Kan iemand me uitleggen of het Besluit houders van dieren gericht is op alle houders van dieren of alleen de bedrijfsmatige instellingen?

5 maanden geleden
in: Wetgeving
591
ronron1212
5 maanden geleden
alleen de bedrijfsmatige instellingen
tinus1969
5 maanden geleden
Waar baseer je dat op @ronron1212. Ik lees de wetstekst zelf hier https://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/2024-01-01 en die lijkt zich niet te beperken tot bedrijven.
ronron1212
5 maanden geleden
@tinus1969 en waar staat dat dan dat het niet zo is lees de eerste alinea
Antoni
5 maanden geleden
@Speedylovertje, misschien heb je iets aan de Memorie van Toelichting bij dit besluit. Je zou er eens naar kunnen googelen.
Antoni
5 maanden geleden
De Nota van Toelichting -zo heet ie- vind je hier https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-210.pdf vanaf pagina 47.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De wet geldt ook voor niet-bedrijfsmatige eigenaren (houders) van huisdieren en hobbydieren zoals een paar kippen of geitjes. Echter bevat de wet veel geboden en verboden die alleen gelden voor bedrijfsmatige houders, fokkers, vervoerders en handelaren.

De wet als geheel is dus niet enkel en alleen van toepassing op bedrijfsmatige houders, maar veel onderdelen van de wet wel.

Het citaat uit je studieboek is inderdaad wat verwarrend geformuleerd. De ene zin lijkt de andere zin tegen te spreken. Als het was genoteerd als opsomming van wat er zoal in die wet wordt behandeld, was het duidelijker geweest.

- In het Besluit houders van dieren staan algemene regels over hoe je dieren moet houden en verzorgen. (geldt dus voor iedereen die een dier heeft)
- In het besluit staan regels voor de bedrijfsmatige opvang, de verkoop en het fokken van huisdieren. Denk aan een asiel, dierenspeciaalzaak of kinderboerderij. Deze regels gelden niet voor dieren die je thuis hebt. (dit is dus alleen bedrijfsmatig)
- In het besluit staan extra regels voor productiedieren. (deze regels gelden alleen voor bedrijfsmatige productiedieren, zoals legkippen, melkkoeien, vleesvarkens, dus niet voor asiel en kinderboerderij etc.)

Let wel: ook een particulier die thuis fokt met huisdieren of hobbydieren kan gezien worden als bedrijfsmatige fokker. Heb je een leuke hond en krijgt die in haar leven 1 of 2 keer een nestje pups, dan is dat natuurlijk hobby. Maar heb je thuis 6 teefjes en elk jaar wel 3 nestjes met puppies die je verkoopt, dan wordt je al snel gezien als ondernemer. En uiteraard gelden ook voor de hobbymatige fokker die maar 1 keer een (per ongeluk) nestje heeft ook bepaalde regels.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 17 juni 2024 16:31: bron
Inekez1
5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
Dus je hebt een kat of hond dan staan daar wettelijke regels in die wet

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding