Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een dwangsom krijgen bij te laat beslissen door het bestuursorgaan?

In december 2023 heb ik een aanvraag ingediend bij de gemeente. Na het verstrijken van een beslistermijn had ik geen besluit. Dus ik heb de gemeente op 08-04-2024 in gebreke gesteld. Desondanks heeft de gemeente slechts op 05-06-2024 een besluit genomen. Hierbij had ik geen bericht over het verlengen van een beslistermijn. Volgens mijn berekening heb ik daardoor recht op een dwangsom. Hoe kan ik daar gebruik van maken?

5 maanden geleden
in: Wetgeving
871
erotisi
5 maanden geleden
Tot wanneer liep de beslistermijn en is deze nog verdaagd?
Inekez1
5 maanden geleden
Heb je een standaard ingebrekestellingsformulier gebruikt? Daar staat al op dat je een dwangsom van de gemeente krijgt bij niet tijdige beslissing. Ik weet niet of tegenwoordig zo'n formulier de enige procedure is om de gemeente in gebreke te stellen, of dat je ook zelf een brief mag opstellen. Heb je destijds in april wel een ontvangstbevestiging van de ingebrekestelling (standaard formulier of eigen brief) ontvangen?
Wouter2011
5 maanden geleden
@erotisi De beslistermijn liep 8 weken sinds 20-12-2023. Dus t/m 14-02-2024. Die is nooit verdaagd.
Wouter2011
5 maanden geleden
@Inekez1 Ik heb zelf een brief opgesteld. Dat werkte altijd. Een ontvangstbevestiging daarvan heb ik ontvangen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Bezwaar aantekenen tegen het besluit, met als argument dat is verzuimd daarbij een besluit over de dwangsom te nemen.
Maar beter kun je eerst even bellen met de behandelend ambtenaar.
Soms (vaak?) doen ze dat in een apart besluit, en komt dat nog.
(Lees meer...)
teusvh
5 maanden geleden
erotisi
5 maanden geleden
Bezwaar maken lijkt mij geen oplossing als het besluit zelf goed is. Een dwangsom kan hiermee niet afgedwongen.
teusvh
5 maanden geleden
Bezwaar maken kost niet meer dan een postzegel, en je krijgt wel een uitspraak over hoe het zit met de dwangsom.
Wouter2011
5 maanden geleden
@erotisi Dank!
Wouter2011
5 maanden geleden
@teusvh Dank! Doe ik!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding