Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een Youtube video af laten spelen in een crematorium?

Vraag spreekt voor zich, denk ik.

5 maanden geleden
in: Wetgeving
989
ronron1212
5 maanden geleden
Als ze daar de mogelijkheid voor hebben.
peter270485
5 maanden geleden
Ik bedoel eigenlijk vanwege auteursrecht.
Amadea
5 maanden geleden
Op https://www.dela.nl/uitvaart/rondom-de-uitvaart/regelen-van-beeld-en-geluid staat: muziek van YouTube kan van slechte kwaliteit zijn. Soms werkt de video zelfs helemaal niet. Zij adviseren daarom deze bron niet te gebruiken.
LeonardN
5 maanden geleden
Hoe het legaal exact zit weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het uitvaartcentrum een contract heeft lopen met de buma/stemra/sena-achtige organisatie die daar over gaat. Vergelijkbaar met een winkel of café waar muziek te horen valt.
Aangezien het de norm is allerlei muziek en andere auteursrechtelijk beschermd werk daar te tonen. Vraag inderdaad vooraf goed of het KAN en wat je dan mee moet nemen. Ik kan me voorstellen dat het crematorium bestanden via internet aan kan nemen. Althans ik zag dat onlangs met foto's die je kon uploaden. Lang verhaal kort: gewoon even vragen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het afspelen van een YouTube-video in een crematorium kan in strijd zijn met het auteursrecht, tenzij je toestemming hebt van de rechthebbende.
De meeste YouTube-video's zijn auteursrechtelijk beschermd. Dit betekent dat de maker van de video het exclusieve recht heeft om de video te kopiëren, te vertonen en te verspreiden. Als je de video afspeelt zonder toestemming van de maker, maak je inbreuk op het auteursrecht.
Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel, zoals:
* Het citaatrecht: Je mag een klein deel van een auteursrechtelijk beschermd werk gebruiken voor citatie, mits je de bron op correcte wijze vermeldt.
* Het recht op vrije reproductie: Je mag een auteursrechtelijk beschermd werk reproduceren voor persoonlijk gebruik, zoals het maken van een kopie voor thuisgebruik.
Het is echter belangrijk om op te merken dat deze uitzonderingen mogelijk niet van toepassing zijn op het afspelen van een YouTube-video in een crematorium. In dit geval wordt de video waarschijnlijk niet afgespeeld voor persoonlijk gebruik, maar voor een publiek evenement.
Om er zeker van te zijn dat je geen inbreuk maakt op het auteursrecht, is het altijd het beste om toestemming te vragen aan de rechthebbende van de video. Je kunt de contactgegevens van de rechthebbende meestal vinden op de YouTube-pagina van de video.
Als je geen toestemming kunt krijgen, kun je overwegen om een andere video af te spelen die rechtenvrij is, of om toestemming te vragen aan een andere bron, zoals een musicus of componist.
Het is belangrijk om het auteursrecht te respecteren, en om toestemming te vragen aan de rechthebbende voordat je auteursrechtelijk beschermd materiaal gebruikt.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding