Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke erfvormen zijn er na overlijden?

Internet brengt me niet ver, althans wel iets.

Je hebt de soorten van erfenis:

Verwerpen
Beneficiair
Zuiver aanvaarden

Dit verschil weet ik en ik weet ook dat als je geld van de overleden persoon op jouw spaarrekening zet dit wordt gezien als zuiver erven.

Nu hebben (onterfde) kinderen altijd recht op het legitieme portie, wanneer ze daar aanspraak op maken, maar waar ik niet achter kom, is de legitiem portie inclusief eventuele schulden (zoals bij zuiver erven) of is dit met de eventuele schulden eraf (zoals bij beneficiair)

En ik heb ooit gelezen dat ouders geen recht (meer) hebben op een legitieme portie als hun kind overlijdt en je zou als kind je ouders dus kunnen onterven? Hoe zit dat met broers en zussen, hebben die ook recht op een legitieme portie als hun broer/zus overlijdt?

6 maanden geleden
in: Wetgeving
2.3K
tinus1969
6 maanden geleden
Je toelichting bevat diverse misverstanden, waardoor je jezelf op het verkeerde been zet.
Beneficiair aanvaarden is niet 'met de schulden eraf'. Het betekent dat je de erfenis alleen aanvaardt, als blijkt dat de waarde van de erfenis (bezittingen min schulden) positief is. Dat geldt vziw ook voor legitieme porties: eerst wordt de waarde vd erfenis berekend (bezittingen min schulden), daarna wordt bepaald wat je legitieme portie is.
LeonardN
6 maanden geleden
@tinus1969
En betekent dat dan ook dat een legitieme portie nooit een schuld kan zijn? Maar dat je dan als legitimaris dus gewoon niks ontvangt terwijl de erfgenamen in de schuld delen?
tinus1969
6 maanden geleden
Een legitieme portie moet je actief opeisen. Dus dat doe je niet als je weet dat te veel er schulden zijn. Maar wat alex3929 schrijft klopt iig niet; de legitieme portie is gebaseerd op de totale waarde vd erfenis, niet alleen obv de bezittingen.
LeonardN
6 maanden geleden
@tinus1969
Heeft de legitimaris recht op die kennis?
tinus1969
6 maanden geleden
Goeievraag :)
LeonardN
6 maanden geleden
Of niet zo relevant als het zo is dat een legitieme portie nooit een schuld kan zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Alleen kinderen hebben inderdaad recht op legitieme portie. Die wordt gebaseerd op de legitimatie massa welke voornamelijk bestaat uit bezittingen minus schulden. Maar ook uit gedane giften. Een legitieme portie is een vordering op de erfgenamen. Indien ook de legitimatie massa negatief is zal de vordering ogv legitieme nihil zijn.
Een legitimaris heeft een wettelijk recht op inzage in alle stukken die voor de berekening van de vordering noodzakelijk zijn.
(Lees meer...)
erotisi
6 maanden geleden
tinus1969
6 maanden geleden
Heb je hiervoor een bron?
erotisi
6 maanden geleden
Wa betreft negatieve legitieme: https://www.infotaris.nl/blogs/legitieme-portie-onroerend-goed/ Wat betreft inzagerecht :https://www.erfrechtadvocaat.nl/in-de-wet/artikel-4-78-bw-om-de-omvang-van-zijn-legitieme-portie-vast-te-kunnen-stellen-heeft-een-legitimaris-belang-bij-een-inzagerecht/ Wat betreft massa: https://www.erfrechtonline.nl/erfrecht/legitieme-portie/#:~:text=De%20legitieme%20portie%20wordt%20berekend,de%20'legitimaire%20massa'%20genoemd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding