Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Loop ik risico als mijn zwartwerker iets overkomt?

Stel dat ik iemand inhuur om zwart mijn balkonhekjes te vervangen. Als die persoon nu bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raakt doordat hij van het balkon valt - ben ik dan aansprakelijk?

We gaan ervan uit dat er niets op papier staat en dat alle betalingen contant zijn gedaan.

En stel dat ik aansprakelijk zou zijn, zou ik daar onderuit kunnen komen door te beweren dat het geen zwartwerk was, maar een onbetaalde vriendendienst?

Cryofiel
een jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Hoewel al dan niet zwart werken voor verantwoordelijkheid van de werker is, hij moet immers aan zijn belastingplichten voldoen tenzij er sprake is van loondienst waar ik ic niet vanuit ga, maakt dat in beginsel niet uit voor jouw eventuele risico verantwoordelijkheid voor jouw opstal:
'Bezitters van onroerende zaken zijn aansprakelijk voor schade als deze is veroorzaakt door een gebrek in of aan het opstal. In artikel 6:174 van het burgerlijk wetboek is dit beschreven.'
Of:
'Op grond van het bepaalde in artikel 6:162 BW kan namelijk worden betoogd dat de opdrachtgever moet zorgen voor de veiligheid van ingehuurde zelfstandigen. Bij het toepassen van dit artikel moet je als zzp’er bewijzen dat de opdrachtgever tekort is geschoten op het gebied van veiligheid. Bij het toepassen van het eerdergenoemde artikel 7:658 BW moet juist de werkgever bewijzen dat hij er alles aan gedaan heeft om het arbeidsongeval te voorkomen.'

Maw of het nu een vrienden dienst of zakelijke opdracht is in beide gevallen kan een gebrek aan je balkon je voor letsel schade aansprakelijk gesteld worden. Het zal dan een kwestie van bewijs en eventueel een verzekeringskwestie zijn
erotisi
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing