Mag een bedrijf zoals de Hema eisen van medewerkers dat ze blijven werken na 18.00, maar onbetaald?
Ik werk bij de Hema met een 32-uurcontract en heb het nieuwe CAO ondertekend. Hierin staat: 'De normale arbeidstijden zijn de tijden waarop de onderneming op grond van d Winkeltijdenwet geopend mag zijn.'
Verderop staat er: 'Iedere door de werkgever verplichte aanwezigheid van de medewerker dient te worden beschouwd als werktijd, met uitzondering van een incidentele of niet van tevoren geplande beperkte overschrijding van de ingeroosterde uren.'
Nu zit ik met dit probleem: De Hema plant je in totdat de winkel sluit. Gaat de winkel om 18:00 dicht? Dan word je tot 18:00 betaald, maar je mag de winkel pas sluiten als er 18:00 op de klok staat en de andere handelingen (kassa's eruit halen, kluis openen (waar ook een tijdslot op zit), zijn allemaal handelingen die je NA je werktijd moet doen. Iedere dag staan we eigenlijk pas een kwartier later buiten, wat dit geen incidentele overschrijding maakt, maar een te verwachten extra werktijd.
Nu probeer ik al vijf dagen lang het Juridisch Loket te bereiken voor deze vraag maar ze zijn toevallig altijd 'te druk' met een 'langere wachttijd dan u van ons gewend bent', en ik zou heel graag van iemand willen weten of dit zomaar mag. De Hema is geen klein bedrijf en als ik hierover zou beginnen, riskeer ik denk ik mijn baan, hoewel ik denk dat mijn collega's en ik wel het recht hebben op deze extra vijftien minuten per dag. Kan iemand me helpen?
Die tekst mbt ‘ De normale arbeidstijden zijn de tijden waarop de onderneming op grond van d Winkeltijdenwet geopend mag zijn.’ lees ik als relevant voor koopavonden en zaterdag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.