Mag het UWV bankgegevens inzien wanneer je een uitkering van ze hebt, bijvoorbeeld een WW uitkering?
Ik heb gemerkt dat ik de vraag duidelijker moet stellen...dus zo doende
@ronron1212, omdat deze uitkeringen niet beïnvloed worden door eigen vermogen.
Natuurlijk moet je eventueel inkomsten wel doorgeven.
Sociale dient mag wel bank rekeningen inzien.
Ze gooien die informatie ook niet op straat maar gebruiken ze om je uitkering te berekenen.
Maar jij hebt wel verplichtingen om eventueel ander inkomsten door te geven, en daar controleren ze op.
Ik begrijp dat jij een wajong uitkering ontvangt en dat het uwv om bankafschriften heeft gevraagd? Heeft het uwv een reden gegeven?
Wat bedoel je met bankgegevens en wat bedoel je met inzien? Saldo elk jaar op 1 januari wordt via de belastingdienst doorgegeven aan o.a. UWV. Dat mogen ze zien. Overige gegevens op je bankrekening gaan ze in beginsel niet aan. Als er aanleiding is om wel meer gegevens van een bankrekening in te zien, zal het UWV daar om kunnen vragen. Dat verzoek zal dan vergezeld gaan van een reden waarom die gegevens nodig zijn. Het is niet zo dat het UWV rechtstreeks via de bank inzage in rekeningen heeft. Zelfs een gemeente waar iemand een bijstandsuitkering heeft doet dat niet. De uitkeringsgerechtigde moet die gegevens zelf op verzoek aanleveren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.