Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een fietser van het fietspad fietst en tegen jou auto botst wie is dan in fout?

Ik reed op de weg en naast de weg was een fietspad. Op het fietspad reed een jongen met zijn vriend achterop de fiets, ze hadden het moeilijk om rechtdoor te fietsen en leken dronken. Toen ik voorbijreed weken ze opeens helemaal uit naar mijn auto toe. Ik verschrok erg, maar gelukkig is er niets gebeurd. Wie zou er in fout zijn mochten ze toch gebotst zijn tegen de auto? ( ik reed op het rijvak en niet op het fietspad)

een jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

In de door jou beschreven situatie, als de fietser van het fietspad afwijkt en tegen jouw auto botst terwijl jij op je eigen rijstrook rijdt, dan zou in principe de fietser in fout zijn. Fietsers hebben een eigen plek op het fietspad en als zij daarvan afwijken en een aanrijding veroorzaken met een auto die zich correct op de rijbaan bevindt, dan is de verantwoordelijkheid doorgaans bij de fietser. Echter, verkeerssituaties kunnen complex zijn en het is altijd aan te raden om bij een incident de politie te raadplegen en eventueel getuigen te hebben die kunnen bevestigen wat er precies is gebeurd.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing