Mag ik mijn koopwoning bewoonbaar maken, zonder akkoord mede eigenaar?
Stukje achtergrond informatie. Ik heb samen met mijn ex-partner 2 jaar geleden een huis laten bouwen, welke on maart is opgeleverd. In september 2022 zijn wij uit elkaar gegaan en ik ben vanaf januari al bezig om het huis en de hypotheek over te nemen. Nu staat verder het huis sinds de oplevering leeg en wordt het huis door mij onderhouden (onkruid wieden, afval van de bouw afstorten). Gezien ex-partner sinds onze splitsing sinds meer in de buurt woont en ook niets met het huis doet, heb ik de vraag gesteld of hij ermee akkoord gaat dat ik met het bewoonbaar maken van de woning ga beginnen (betreft verven van de muren en het leggen van de vloer). Hij geeft hier geen akkoord voor, omdat hij nog een sleutel van de woning heeft en eventuele schade op hem verhaald kan worden.
Ik begrijp dat het vervangen van de sloten geen mogelijkheid is, maar het is verder ook mijn woning. Heb ik zijn akkoord toch nodig?
Ik zou graag hierover advies willen.
Hij woont niet meer in de buurt*
--
De overname van de hypotheek is inderdaad nog steeds niet rond, omdat meneer het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheids formulier niet wilt ondertekenen en niet akkoord gaat met het bedrag wat ik nu meer betaal aan hypotheek en vaste lasten met betrekking tot de woning dan hem.
--
Het is inderdaad de bedoeling om in de woning te gaan woning en niet om deze door te verkopen.
--
Het is inderdaad de bedoeling om in de woning te gaan woning en niet om deze door te verkopen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.