Wanneer weegt een gerechtvaardigd belang zwaarder dan artikel 17 van de avg?
In een poging het zo kort mogelijk te houden, er is onrechtmatige publiciteit naar buiten gebracht over een persoon en na een juridische afwikkeling van anderhalf jaar is in een uitspraak het bestuur opgedragen een rectificatie te sturen.
De rectificatie is enkel verstuurd naar mensen die toendertijd een e-mail hebben ontvangen. Een groep mensen die toen wel actief was en daardoor mondeling toegelicht werd over de situatie is inmiddels niet meer actief.
Mijn vraag is dan nu, weegt het recht om vergeten te worden (artikel 17 AVG) zwaarder dan het gerechtvaardige belang van de betrokkene om gerectificeerd te worden? Hij is werkzaam bij een andere organisatie die soortgelijk werk doet als bij de oude werkplek. Omdat het gaat om werk met kinderen geeft persoon aan schade te hebben geleden. E-mailadressen zijn bij de organisatie niet meer opgeslagen, maar persoon heeft ze bewaard met enkel het doel deze in te laten zetten voor de rectificatie. Mag dit en hoe is dit met elkaar af te wegen?
Als het niet over jezelf gaat: niet mee bemoeien.
Ik kan me de reactie voorstellen. Maar ik zou heel erg uitkijken met het gebruik vd emailadressen. Je behoort ze idd niet te hebben en je wil het bedrijf waar je zat niet alsnog een stok geven om mee te slaan. Ik wil absoluut niet ergens mee bemoeien, maar als het mij zou overkomen, zou ik overwegen om (via een vpn) een anoniem mail adres aan te maken en vanuit daar de mail van het bedrijf naar iedereen verzenden. Maar ja, dat ben ik maar....
Mijn reactie: Ja nou en? Waarom is dat een probleem? Waar loop je concreet tegen aan? Waarom is het belangrijk die mensen alsnog te benaderen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.