Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn werkgever deelt het bsn-nummer per monteur op de factuur voor 1 opdrachtgever mag dat?

we hebben 1 opdrachtgever die als voorwaarde heeft: factuur wordt betaald als de BSN nummer van de uitvoerende personen bij op de werkbonnen staan. ik ben van mening dat het niet mag. mijn werkgever zegt van wel dat het mag volgens de wet.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee, dat mag niet. Organisaties buiten de overheid mogen het BSN alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald. De wettelijke uitzondering geldt bijvoorbeeld voor zorgverleners, zoals huisartsen, apotheken en zorgverzekeraars.
Een werkgever is verplicht het BSN van zijn werknemers op te nemen in de salarisadministratie voor de loonbelasting, maar mag dit BSN niet buiten dat doel gebruiken.
Ondanks de Wet Keten Aansprakelijkheid, gaat het BSN openlijk op elke werkbon plaatsen een stap te ver.
SimonV
2 jaar geleden
Ja, dat mag in specifieke gevallen.
Als er een hoofdaannemer is, die een onderaannemer inhuurt voor bepaalde werkzaamheden, dan wordt de hoofdaannemer (ingevolge de WKA, Wet Keten Aansprakelijkheid) gezien als werkgever van de werknemers van die onderaannemer op dat betreffende werk.
Dat betekent dat de hoofdaannemer ook als werkgever de beschikking moet hebben over de persoonsgegevens van die werknemer, eigenlijk zou die een kopie van het identiteitsbewijs kunnen vragen maar in de regel is opgave van het BSN voldoende.

Let op: dit geldt dus alleen in die situatie: hoofdaannemer die onderaannemer inhuurt.
2 jaar geleden
Het is niet toegestaan om een bsn-nummer op een factuur te vermelden. Het is alleen toegestaan om het bsn-nummer te vermelden als de opdrachtgever hier expliciet om vraagt. In dat geval moet de opdrachtgever een schriftelijke toestemming geven.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing