Kan ik de overeenkomst tussen nutheorie en mijn dochter vernietigen achteraf?
Mijn dochter van 17 jaar heeft bij Nutheorie een dagcursus gekocht van €99 en daarbij een theorie examen van €41. In totaal dus €140 betaald. Ze heeft deze cursus en examen aanstaande maandag 20-02. Mijn dochter heeft dit gekocht en gepland ZONDER mijn toestemming! Dit mag zij absoluut nu nog niet doen. Zij heeft mij dit pas gisteravond vrijdag 17-02 verteld. Nutheorie was toen al gesloten en in het weekend zijn ze ook al gesloten. Ik kan ze dus op geen enkele manier bereiken. Maandag wordt ze daar al verwacht om 06:30, dus hoe ga ik nu nog regelen om dit terug te draaien. Mijn dochter is minderjarig en heeft deze overeenkomst dus gesloten zonder toestemming van haar ouders. Dan zou ik de overeenkomst in principe kunnen vernietigen toch? Op Nutheorie staat er dat je de kosten niet terugkrijgt, omdat ze de plek aan iemand anders hadden kunnen geven en nu bezet is. Ik weet niet of ik haar maandag thuis kan laten en dan te bellen om geld terig te vragen. Ik weet ook dat je een theorie examem van CBR alleen kan verzetten en niet kan annuleren. In sommige gevallen kan je voor je theorie examen je geld terugkrijgen als je die niet had kunnen maken. Ik las op de site dat het gaat om gevallen als overleden personen in je familie. Maar zou dit ook een goede reden kunnen zijn? Ik ben het allemaal een beetje kwijt.
Voor een ander geval:Als de minderjarige iets ongebruikelijks heeft besteld, en de ouders maken bezwaar, dan draait de wederpartij in beginsel voor de kosten op. Hij moet alle aanbetalingen teruggeven en op eigen kosten alles terugdraaien. Er is een uitzondering voor het geval het geleverde de minderjarige tot daadwerkelijk voordeel heeft gestrekt (art. 6:209 BW en 6:276 BW). Hij moet dan de kosten van het geleverde vergoeden. Plat gezegd: de minderjarige moet werkelijk iets hebben gedaan met hetgeen waarvoor is betaald. Het opnemen van een op zijn bankrekening gestort geldbedrag is een voorbeeld. Het aankopen van goederen in een online spel zou daar m.i. ook kunnen vallen. Credits vind ik een twijfelgeval – daar doe je nog niks mee. Idem voor vooruit betalen van bv. een hostingabonnement. Soms is een schadeclaim richting de minderjarige mogelijk (Hijma p. 145). Hij moet dan onrechtmatig hebben gehandeld, bijvo
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.