Mag je een kind de toegang weigeren i.v.m. gedrag diens ouders?
Bij onze organisatie loopt een kind, diens ouder het voor één van onze vrijwilligers onmogelijk maakt nog plezier uit het vrijwilligerswerk te halen. Er gaan nu geluiden op om het kind dan maar te weigeren, maar hier heb ik mijn vraagtekens bij. Kan dat zomaar? Wat is anders wel wenselijk?
In hoeverre worden deze niet nagekomen door wie?
Komt de ouder ter plaatse en is hinderlijk?
Brengt de ouder het kind te laat, of haalt hij het kind te vroeg of te laat op?
Belt de ouder continu met onredelijke verzoeken?
Iets anders?
Het gaat om foto's die we plaatsen en daar houden we ontzettend veel rekening mee. Nu zijn er een paar groepsfoto's, waar kind in kwestie heel klein en onherkenbaar in beeld is gekomen. Ouder weigert contact op te nemen met het bestuur en alles moet via de vrijwilliger in kwestie spelen. Het bestuur heeft bepaald dat als er klachten zijn deze via het bestuur ingediend moeten worden en niet via de vrijwilliger / de ex partner.
Ten eerste: plaats geen foto’s meer van het betrokken kind, ook geen groepsfoto’s want je staat juridisch zwak tov de klagende ouder.
Ten derde; mijn optie zou zijn om als bestuur de klagende ouder te mailen dat klachten aan bestuur moeten worden gestuurd en dat de vrijwilliger (de andere ex-partner) toestemming heeft om mails aan bestuur door te sturen.
Ten zesde, stel één contactpersoon aan die met klager communiceert; de rest verwijst consequent naar deze contactpersoon.
Wees voorzichtig; dit is een vechtscheiding, de ex-echtgenoten gooien met modder naar elkaar. Let goed op welke klachten daadwerkelijk over de organisatie gaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.