Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is de spreuk "white lives matter" discriminerend en de spreuk "black lives matter" niet?

Naar aanleiding van dit artikel:
https://www.ad.nl/binnenland/om-racistische-teksten-op-erasmusbrug-zijn-strafbaar~ac89af2e/

Al twijfel ik of in dit artikel discriminatie de juiste woordkeus is. Ik denk dat racistisch een betere keus is.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De White Lives Matter-beweging ontstond als tegenwicht tegen de Black Lives Matter-beweging. Black Lives Matter begon in de Verenigde Staten, omdat zwarte mensen daar veel vaker slachtoffer worden van politiegeweld dan witte mensen.

De directe aanleiding tot de BLM-beweging was de vrijspraak van George Zimmerman, die in 2012 de ongewapende zwarte tiener Trayvon Martin doodschoot. De term werd vooral gebruikt in de vorm van een hashtag op sociale media: #BlackLivesMatter.

Na de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd in 2020 als gevolg van politiegeweld werd de beweging breder. Ook andere systematische ongelijkheden op basis van afkomst werden aan de kaak gesteld. In Nederland bestaat zulke ongelijkheid ook, en de BLM-beweging kwam in 2020 ook hier van de grond.

Extreemrechtse groeperingen die de leus "White Lives Matter" gebruiken, zeggen dat witte levens meer waard zijn dan zwarte levens. De White Lives Matter-beweging is opgericht door neonazi's en aanhangers van witte suprematie. De racistische Amerikaanse beweging Ku Klux Klan heeft de term bekender gemaakt.

Amerikaanse mensenrechtenorganisaties hebben de White Lives Matter-beweging in 2016 op de lijst met haatzaaiende groeperingen gezet.

https://www.nu.nl/binnenland/6245549/hierom-zijn-leuzen-als-white-lives-matter-en-de-veertien-woorden-racistisch.html
2 jaar geleden
Het ligt er naar mijn idee ook aan wie het zegt. Als ik zeg dat white lives matter, dan bedoel ik ermee dat het leven van een blanke belangrijk is. Net zo belangrijk als dat van een donker iemand. Lijkt mij niks mis mee, is niet discriminerend. Ik maak immers geen onderscheid in kleur.
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing