Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zorgboerderij verplicht mij 2 dagen te werken op dezelfde plek als waar ik ook woon mag dit zomaar?

Momenteel woon ik op een zorgboerderij. Ik woon op de zorgboerderij daar is ook de dagbesteding van dezelfde zorgboerderij als waar ik woon.

Echter, verplicht de zorgaanbieder 2 dagen dagbesteding te MOETEN doen (verplicht) op dezelfde zorgboerderij als waar ik woon, ik heb geen keuze om ergens anders dagbesteding te mogen doen en/of vrijwilligerswerk. Het is dus gedwongen dagbesteding.

Er is GEEN sprake van een onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname, Ik woon dus vrijwillig begeleid op de zorgboerderij.

zie vragen voor de vragen die ik daarbij heb:

De vraag is dan ook het volgende:
Mag een zorgaanbieder dit aan cliënten verplichten om dagbesteding op dezelfde woonplek te moeten doen en dus van de zorgaanbieder niet die 2 dagen mag vullen op een andere dagbesteding/ vrijwilligerswerk locatie?

Doordat de zorgaanbieder waar ik woon en op dezelfde plek de dagbesteding is en zij aangeven dat het verplicht is 2 dagen op de dagbesteding van dezelfde zorgaanbieder te moeten komen en geen keus is om ergens anders dagbesteding te volgen is er dan sprake van Dwang?
Is dit een vrijheid beperkte maatregel?
Is dit gedwongen arbeid?
is dit gewongen dagbesteding?
Wat zijn mijn rechten en worden hier rechten geschonden of wordt er een strafbaar feit gepleegd door de zorgaanbieder?
Dus kort:
Zorgaanbieder (zorgboerderij) daar woon ik en daar is ook dagbesteding, zorgaanbieder verplicht het om 2 dagen op dezelfde woonplek dagbesteding te moeten doen,

2 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dutchni: jij of je vertegenwoordigers hebben een contract getekend met deze zorgaanbieder. Daarin staat waarschijnlijk iets over deze dagbesteding ook? Of in de algemene voorwaarden? Het gebeurt vaker dat verhuurders vragen (verplichten) om ook iets bij te dragen (dus "vrijwilligerswerk") als bijdrage in de kosten, of om de betrokkenheid te vergroten, of om een andere reden. Dus: Kijk je contract nog eens na. En als het daarin staat, en je hebt getekend: dan mag het! En vraag dan bij de zorgaanbieder wat de reden is - als je die kent is het misschien makkelijker / minder moeilijk om aan deze verplichting te voldoen.
2 jaar geleden
Of een zorgboerderij jou kan verplichten om twee dagen te werken op dezelfde plek waar je woont, hangt af van verschillende factoren, waaronder de afspraken die zijn gemaakt in je zorgplan en de wettelijke regels omtrent zorg en arbeid.

Belangrijke Overwegingen:
Zorgplan en Overeenkomst:

Bekijk de zorgovereenkomst en het zorgplan dat je hebt getekend. Hierin staat vaak wat je verplichtingen en rechten zijn.
Controleer of er afspraken zijn gemaakt over werkactiviteiten als onderdeel van je verblijf op de zorgboerderij.
Arbeidsovereenkomst:

Als het werk onder een arbeidsovereenkomst valt, moet er sprake zijn van vrijwilligheid en een passende beloning. Er mogen geen verplichte arbeidstaken opgelegd worden zonder jouw instemming.
Wettelijke Rechten:

Volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz) moet zorg altijd op basis van vrijwilligheid en persoonlijke afspraken plaatsvinden.
Verplichte arbeid zonder passende beloning kan in strijd zijn met arbeidswetgeving.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ):

Als je het gevoel hebt dat je onterecht wordt verplicht te werken, kun je contact opnemen met de IGJ. Zij kunnen onderzoeken of de zorgboerderij zich aan de regels houdt.
LeonardN
8 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing