Zorgboerderij verplicht mij 2 dagen te werken op dezelfde plek als waar ik ook woon mag dit zomaar?
Momenteel woon ik op een zorgboerderij. Ik woon op de zorgboerderij daar is ook de dagbesteding van dezelfde zorgboerderij als waar ik woon.
Echter, verplicht de zorgaanbieder 2 dagen dagbesteding te MOETEN doen (verplicht) op dezelfde zorgboerderij als waar ik woon, ik heb geen keuze om ergens anders dagbesteding te mogen doen en/of vrijwilligerswerk. Het is dus gedwongen dagbesteding.
Er is GEEN sprake van een onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname, Ik woon dus vrijwillig begeleid op de zorgboerderij.
zie vragen voor de vragen die ik daarbij heb:
De vraag is dan ook het volgende:
Mag een zorgaanbieder dit aan cliënten verplichten om dagbesteding op dezelfde woonplek te moeten doen en dus van de zorgaanbieder niet die 2 dagen mag vullen op een andere dagbesteding/ vrijwilligerswerk locatie?
Doordat de zorgaanbieder waar ik woon en op dezelfde plek de dagbesteding is en zij aangeven dat het verplicht is 2 dagen op de dagbesteding van dezelfde zorgaanbieder te moeten komen en geen keus is om ergens anders dagbesteding te volgen is er dan sprake van Dwang?
Is dit een vrijheid beperkte maatregel?
Is dit gedwongen arbeid?
is dit gewongen dagbesteding?
Wat zijn mijn rechten en worden hier rechten geschonden of wordt er een strafbaar feit gepleegd door de zorgaanbieder?
Dus kort:
Zorgaanbieder (zorgboerderij) daar woon ik en daar is ook dagbesteding, zorgaanbieder verplicht het om 2 dagen op dezelfde woonplek dagbesteding te moeten doen,
Zorgaanbieder (zorgboerderij) daar woon ik en daar is ook dagbesteding, zorgaanbieder verplicht het om 2 dagen op dezelfde woonplek dagbesteding te moeten doen, Ze geven aan dat je daar 2 dagen dagbesteding moet doen en nergens anders dagbesteding mag doen alleen maar op hen zorgboerderij en niet op een andere plek mag en kan dit zomaar? Wat zijn mijn rechten?
De wettelijke kant is dan, dat als je niet meewerkt aan therapie, de behandelrelatie opgezegd kan worden en je de zorgboerderij moet verlaten.
Werken hoeft dan niet als je de huur maar betaald, dus inkomsten hebt.
Dus je moet een keuze maken: of je blijft wonen bij de huidige zorgboederij, en dan doe je mee met het aangeboden programma (= dagbesteding op de boerderij), of je gaat verhuizen naar een andere plek waar je andere dagbesteding kunt kiezen. Gezien de huidige woningnood en wachtlijsten in de zorg, zal het echter niet heel eenvoudig zijn om snel een andere plek te vinden.
Het viel namelijk onder gedwongen dagbesteding en onvrijwillige zorg
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.