Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik bezwaar aantekenen tegen het afnemen van vingerafdrukken bij een nieuw paspoort zonder consequenties te moeten dragen?

Inmiddels is het voor iedereen verplicht geworden als je een nieuw paspoort gaat halen: Het inleveren van je vingerafdrukken. Sommigen zien er geen problemen mee, sommigen wel. Over beide kanten valt wel iets te zeggen maar het is niet deze discussie die ik aan wil gaan. Voor mij voelt dit simpelweg alsof ik een grens overschrijdt en zodanig voel ik mij hier ongemakkelijk door. Door het wel te doen heb ik het idee dat ik mijn principes opzij zet, en dat wil ik liever niet.
Ik ben op de hoogte van een jongen in Utrecht die een rechtszaak heeft aangespannen omdat hij deze gegevens ook niet wilde verstrekken. Hierbij beriep hij zich op de vrijheid van privacy. Ik heb hier de media echter belachelijk weinig aandacht aan zien besteden, en kan nergens vinden hoe deze zaak afgelopen is.
Heeft iemand enige informatie voorhanden die mij kan helpen? Ik heb al een stuk gelezen op deze site getiteld: Paspoort database http://www.goeievraag.nl/vraag/europees-hof-verbiedt-paspoortdatabase.15352 maar ik weet niet of deze informatie nog steeds accuraat is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
769

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Een bezwaar weet ik niet, je kunt wel een petitie tekenen.

http://www.vrijbit.nl/bezwaren/item/707-petitie-tegen-opslag-vingerafdrukken-volgens-paspoortwet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt mij veilig als er steeds naar je vingerafdruk wordt gekeken,bijvoorbeeld bij verlies of diefstal

als de bank bv de vingeradruk controlleert
kunnen ze de dief ontmaskeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die CaptainObvious;

De uitspraak van het Europese Hof zou eigenlijk moeten worden overgenomen door de gemeentes die paspoorten verstrekken, Europese wetgeving is in dit soort zaken immers leidend. Maar omdat ambtelijke molens langzaam malen betekent dat een lange, moeizame (en mogelijk prijzige) procedure en voorlopig geen paspoort als je niet met de afname van je vingerafdrukken accoord gaat. Ik ben het principieel ook oneens met de huidige gang van zaken, maar had het document nodig dus heb het morrend ondergaan. Wat je wel kunt doen om je vingerafdrukken onbruikbaar te maken: met fijn schuurpapier het toplaagje van de huid wegschuren. Ben ik bij toeval achtergekomen. De registratie gaat dan wel gewoon door, maar de afdrukken zijn vrijwel onbruikbaar. De afdrukken komen wel weer terug, dus kort voor die tijd doen. ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vorige maand op het gemeentehuis gevraagd wat de gevolgen waren als ik mijn vingerafdrukken weigerde te geven.
Ik zei: " O. P.". Hoe bedoelt U, was de vraag. "Onder Protest" zei ik. Oh, maar het hoeft niet hoor, zei de dame achter de balie, alleen krijgt U dan een paspoort dat maar één jaar geldig is en betaalt U dezelfde prijs. Zonder vingerafdrukken moet U gewoon ieder jaar een nieuw paspoort aanvragen!
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding