Kan ik bezwaar aantekenen tegen het afnemen van vingerafdrukken bij een nieuw paspoort zonder consequenties te moeten dragen?
Inmiddels is het voor iedereen verplicht geworden als je een nieuw paspoort gaat halen: Het inleveren van je vingerafdrukken. Sommigen zien er geen problemen mee, sommigen wel. Over beide kanten valt wel iets te zeggen maar het is niet deze discussie die ik aan wil gaan. Voor mij voelt dit simpelweg alsof ik een grens overschrijdt en zodanig voel ik mij hier ongemakkelijk door. Door het wel te doen heb ik het idee dat ik mijn principes opzij zet, en dat wil ik liever niet.
Ik ben op de hoogte van een jongen in Utrecht die een rechtszaak heeft aangespannen omdat hij deze gegevens ook niet wilde verstrekken. Hierbij beriep hij zich op de vrijheid van privacy. Ik heb hier de media echter belachelijk weinig aandacht aan zien besteden, en kan nergens vinden hoe deze zaak afgelopen is.
Heeft iemand enige informatie voorhanden die mij kan helpen? Ik heb al een stuk gelezen op deze site getiteld: Paspoort database http://www.goeievraag.nl/vraag/europees-hof-verbiedt-paspoortdatabase.15352 maar ik weet niet of deze informatie nog steeds accuraat is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.