Heb je wettelijke garantie op struiken?
4 maanden geleden kocht ik 12 struiken voor ongeveer 250 euro. Ik heb ze voldoende water gegeven in de droge periode (dagelijks een kwartier besproeid), maar inmiddels zijn 10 van de 12 struiken dood. Heeft het zin om te klagen bij het tuincentrum, of kan ik alleen hopen op coulance?
De wortels van deze struiken zijn zo door uw eigen toedoen weggerot…en het is altijd beter te planten in het najaar, dan is de grond nog warm en er worden haarworteltjes aangemaakt die de opname van water en voeding mogelijk maken.
Het water is eigenlijk zo op en de wortels van de plant hoeven nauwelijks in actie te komen. Wat beter is, is wat minder vaak de tuin sproeien en op de momenten dat je wel sproeit, dan zorg je dat de planten een flinke hoeveelheid water krijgen. Als je de planten water geeft, probeer ze dan zo dicht mogelijk bij de wortels/grond water te geven. Het heeft weinig tot geen toegevoegde waarde om het blad van de planten nat te maken. Los gezien van het feit dat dit nauwelijks nut heeft, lopen je planten ook het risico om bladschimmel op te lopen. Een derde argument is dat het gewoonweg waterverspilling is, omdat het water snel verdampt
15 minuten per struik per dag lijkt mij inderdaad teveel water.
15 minuten voor alle 12 struiken samen lijkt mij dan juist te weinig. Je maakt dan elke dag de bovenste 5 centimeter grond nat, terwijl de grond daaronder, waar de wortels zitten, droog blijft. Beter om de paar dagen flink water geven. Teveel kan haast niet als je na het water geven een paar dagen geen water geeft. Steek ook af en toe een schop in de grond naast de struiken (niet door de wortels maar ernaast) om te controleren of de grond niet te nat of te droog is op de diepte van de wortels. Als je nu een struik uit de grond haalt, zie je aan de wortels of die teveel of te weinig water heeft gehad. Veel kleine droge worteltjes onderaan: te weinig water. Geen kleine worteltjes meer: te veel water. Let ook op de grondsoort en (afhankelijk van soort struik) eventuele bemesting. Van teveel meststoffen, of op het verkeerde moment, kunnen wortels ook afsterven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.