Wat van stappen kun je ondernemen tegen geluidsoverlast door honden?
Wij wonen al zo'n 20 jaar naast dezelfde buren. Na 17 jaar hebben we 1 akkefietje gehad en sindsdien is het contact slecht. Onze buurman heeft een nieuwe vrouw en hij heeft geen contact meer met zijn zoon. Hij zit samem met zijn vrouw al tientallen jaren met een uitkering thuis.
Wij hebben sinds corona ontzettend last van onze buren. Ze klussen de hele dag (terwijl ze een uitkering hebben omdat ze geen fysiek werk kunnen doen maar dat terzijde) en ze hebben een hond aangeschaft.
Ze laten de hond poepen in de tuin, we ruiken het en we zien hem meerdere keren per dag met een schep met daarop een hondendrol uit de tuin lopen om het weg te gooien in de bosjes.
De hond blaft de hele dag en wordt maar eens in de week uitgelaten. En met de hele dag bedoel ik het niet letterlijk maar wel minstens 50x in het uur. Als wij naar buiten gaan en de deur gaat open, ik doe het raam open, er komt een ambulance aan noem maar op en die hond begint voor minuten te blaffen. Hij is ook erg agressief maar hij kan ons niet bijten want hij mag niet uit de tuin.
De andere buren geven aan ook ontzettend last te hebben maar willen geen ruzie. Ik wil onze situatie niet escaleren maar er zijn meerdere indicaties dat die hond gewoon niet goed is opgevoed. Je ziet wel dat ze van hem houden en dat maakt het lastig.
Welke serieuze stappen kun je hier tegen ondernemen dat de hond verplicht een korf moet dragen door het blaffen of misschien zelfs uit huis geplaatst wordt door de geluidsoverlast?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.