Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Draai ik voor schuld op voor buitenlandse vriend?

Mijn zus heeft haar vriend vanuit Egypte naar Nederland laten komen en woont bij haar in... nu is de relatie op de klippen gelopen en zegt hij dat zij al zijn studiekosten ( nl les) moet betalen van 7000 euro.
In de garantverklaring zie ik zo niets over kosten terugbetalen. Hij heeft een eigen inkomen, modaal.
Hij heeft nog geen officiële verblijfsvergunning.

Hoe zit dit? Moet zij ( ongeacht zijn inkomen in nl) alles terugbetalen en ook de openstaande rekening?

Er is geen samenlevingscontract etc... hij woont gewoon bij haar in, op dit moment.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het is niet zo dat vriend niet zelf meer aansprakelijk is, alleen dat zus dat ook is. Het gaat om kosten van verblijf die anders voor rekening van staat of gemeente komen. Ik weet niet waarvanuit de taal cursus is gegeven maar mogelijk valt dat er niet onder.
"garant te staan voor de betaling van de kosten van het verblijf, de
medische verzorging en de repatriëring die worden veroorzaakt door onder 4. genoemde persoon en dit
gedurende een periode van 5 jaar of zoveel korter als het verblijf van de vreemdeling duurt, te rekenen vanaf
de binnenkomst van die persoon op het Schengengrondgebied, tot een maximum van € 10.000 per jaar, voor
zover deze kosten anders ten laste zouden komen van de Staat en/of openbare lichamen".
erotisi
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing