Wat is de rechtsgrond van het "vastleggen" van de jachten van Russiche vermogenden?
Eén van de vergeldingsmaatregelen tegen Rusland (Poetin) vanwege de inval in Oekraïne is het vastleggen van de jachten van Russische vermogenden.
Wat is hiervan de rechtsgrond? Of, nog beter, de rechtvaardigingsgrond (in ethisch/moreel opzicht)? Het lijkt nu op "je hebt niks misdaan maar je bent een vriendje van Poetin", of "je hebt niets misdaan maar je bent een rijke Rus" - en dat is, uit rechtvaardigheidsoogpunt, geen basis voor welke maatregel dan ook.
Dus ook al zou een rechtbank dit hebben besloten en is het dus puur juridisch gezien in orde... dan nog blijft mijn vraag: wat is de rechtvaardiging van deze maatregel?
Ik ben juist op zoek naar de rechtvaardiging. Op z'n minst: wat zou een echt onafhankelijke rechter hiervan vinden? Maar eigenlijk: in hoeverre is deze maatregel rechtvaardig, zelfs al zou er een solide juridisch fundament voor bestaan?
Hieraan denkende is het vastleggen van een paar bootjes maar peanuts.
Het gaat er niet om of een bepaalde actie weinig voorstelt in vergelijk met een andere, maar of welke actie dan ook een legitieme is.
Wat Poetin doet is onrechtmatig(gegeven allerlei conventies), Daarop reageren met een onrechtmatigheid* is natuurlijk niet de weg te gaan als je claimt een natie of groep naties bent die alles via de regels doet, *Althans ik weet niet of het vastleggen van schepen van rijke Russen onrechtmatig is. Als dat rechtmatig is, en dan kan aangetoond worden via de geldende wetten(en hebben we een antwoord) prima, maar zo niet dan doe je eigenlijk hetzelfde als Poetin maar dan op kleinere schaal. Dat maakt je verhaal zelden beter/geloofwaardiger.
Hier is de link. https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3aiddrimzd
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.