Is een e-mail rechtsgeldig en voldoende als je een contract wilt annuleren in de 14-dagen-bedenktijd?
Het is iets waarvan ik altijd dacht dat het alleen oude omaatjes overkwam, maar nu ben ik er zelf keihard ingetrapt, ik kan mezelf wel voor de kop slaan: ik ben ingegaan op een colporteur die mij met hele mooie praatjes een energiecontract kwam aansmeren als tussenpersoon. Ik was nog een beetje in de wolken, omdat ik net mijn nieuwe auto had opgehaald, wellicht dat ik daardoor niet zo kritisch was. Voor ik het wist, had ik een 3-jarig contract getekend, hoe kan ik zo dom zijn. Anyway, het is gebeurd. Dus ik heb (op dag 8) het 085-nummer gebeld dat op de overeenkomst stond en gelukkig werd er opgenomen. Hij zou het meteen annuleren. Een uur later heb ik weer gebeld, omdat ik nog geen bevestiging had gehad per mail, waar ik wel om had gevraagd. Ik vroeg naar de status van mijn bestelling. Deze bleek gelukkig geannuleerd (hoewel, het was wel weer dezelfde persoon aan de lijn), de automatische mail zou later die dag verstuurd worden (bijna einde dag, nog niet gehad). In de tussentijd dus ook maar een opzegging per e-mail gedaan, met een beroep op de wettelijke 14-dagen-bedenktijd. Hier kreeg ik wel een antwoord op, dat de annulering gedaan is (hoewel de tekst van mijn eigen mailtje niet onder de reply stond).
Nu is mijn vraag: is mijn e-mail met dit antwoord nu rechtsgeldig? Of moet ik nu nog meer doen om goed in mijn recht te staan bij de rechter, mocht ik nog ellende krijgen? Sta ik met wat ik kan aantonen sterk genoeg, of is een aangetekende brief ook nog een vereiste?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.